Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

Zemědělské nástavby od českého výrobce Porgest

Zveřejněno: 10. 7. 2018

Přeprava zemědělských komodit nákladními automobily zažívá v České republice renesanci. Nákladní automobil by však měl být k tomuto provozu uzpůsoben, aby nenapáchal více škody, než užitku. Kromě konstrukčních úprav samotného vozidla jde především o nejrůznější zemědělské nástavby. Lídrem ve výrobě takových nástaveb je u nás česká společnost Porgest, a.s.

Velkou část produkce Porgest tvoří oblíbené sklápěčové korby v mnoha provedeních

Ve společnosti Porgest, a.s. se vývojem a výrobou nástaveb na nákladní automobily zabývají již více než 17 let. Firmě nejsou cizí ani speciální či jiné specifické požadavky, vždy se společně se zákazníky snaží najít řešení, které vyhoví všem potřebám za co možná nejnižší náklady. V sortimentu společnosti jsou například valníkové plošiny a speciální nástavby, které firma též vyvíjí. Velkou část produkce však tvoří oblíbené sklápěčové korby v mnoha provedeních (jednostranné, dvoustranné a třístranné). Při konstrukci a výrobě využívá Porgest zkušenosti nejenom ze sektoru zemědělské výroby a přepravy zemědělských komodit, nýbrž též ze stavebního průmyslu.

Nosič výměnných nástaveb nalezne celoroční uplatnění

Zákazníkům je nabízeno řešení v podobě přestavby nákladního automobilu na nosič výměnných zemědělských nástaveb. Toto řešení nabízí modifikace a varianty, kdy upravený podvozek díky výměnnému systému umožňuje optimální využití v průběhu celého roku. Tím se zkracuje návratnost počáteční investice na minimální dobu, protože zákazník získá podvozek, který lze osadit nejrůznějšími nástavbami jako jsou cisterny, senážní korby či rozmetadla a vše mezi sebou zaměňovat. Společnost je schopna dodat nejen vlastní vyrobené nástavby v mnoha variantách a z nejrůznějších materiálů, ale i výrobky od jiných společností.

Maximální využití a osvědčené podvozky

Nejvíce přestaveb je realizováno na dobře známých vozidlech Tatra, respektive na modelu Phoenix, jenž v oblasti zemědělské výroby maximálně využívá svých unikátních vlastností a příznivých provozních nákladů. Samozřejmostí jsou i přestavby vozidel od jiných výrobců a značek, nástavby však lze montovat též na přívěsy a návěsy.

Základem celé úpravy podvozku je výroba a montáž speciálního mezirámu, který je, pro zvýšení odolnosti a prodloužení životnosti, opatřen zesíleným nástřikem DINITROL. Tento rám je konstruován pro jednotlivý typ podvozku tak, aby vyhověl individuálním požadavkům jak zákazníka, tak technickým požadavkům výrobce podvozku.

Dále je automobil vybaven hydraulickým systémem sklápění a potřebnými hydraulickými vývody pro další hydropohony podle přání jednotlivých klientů. A to včetně nezbytné instalace ovládacích prvků do kabiny vozidla tak, aby bylo nástavby možné pohodlně ovládat. Rovněž může být vmontována speciální pomocná převodovka, která umožňuje agregaci dalších zemědělských nástaveb (např. rozmetadla). Podvozek je zároveň dovybaven vzduchovým přizvedáváním, které v kombinaci s odstavnýma nohama umožňuje snadnou a rychlou výměnu nástaveb. Odstavená nástavba pak stojí na těchto nohách.

Výměnné nástavby Porgest

Univerzální korba – je vyráběna jako dvoustranná (doprava a dozadu) a v základním uspořádání je určena pro přepravu obilovin a podobných komodit. Se speciální sadou je pak určena pro práci pod řezačku, popř. pro přepravu komodit s nižší měrnou hmotností. Nedílnou součástí jsou odsypová okýnka vzadu, pochozí lávky a plachtování.

Korby pro siláž-senáž – vyžadují maximální objem a větší výsypný otvor, proto jsou vyráběny jako jednostranné (obvykle sklopné doleva). S úspěchem je využíváno kompletní hydraulické ovládání celé bočnice, a to jak její odjišťování, tak odklápění. Tyto korby můžou mít při realizaci na tříosý podvozek objem až 31 m3.

Korby pro obilí – vyrábějí se nejčastěji jako dvoustranné (obvykle doleva a dozadu). Bočnice je možné ovládat jak mechanicky, tak hydraulicky. Na rozdíl od univerzálních koreb jsou opatřeny středovými sloupky. Zadní čelo se otvírá obvykle automaticky od rámu vozidla. Samozřejmostí jsou odsypová okýnka vzadu, pochozí lávky a plachtování.

Klasická jednostranná korba sklopná dozadu v provedení výměnná nástavba – tato korba je určena k převozu méně objemných komodit s vyšší měrnou hmotností. Zejména zeminy, štěrků, písků apod. Díky tomu je možné další využití nákladních automobilů v období, kdy nejsou využity primárně v zemědělské výrobě (například v zimním období).

Hliník nebo jakostní ocel

Tím výčet nekončí, protože pro nejnáročnější zákazníky jsou k mání korby z hliníku, určeného pro použití v nákladní dopravě. U korby z hliníku dochází k významné až 30% úspoře ve vlastní hmotnosti korby a tím pádem je možné přepravovat víc vlastního materiálu, než na těžších ocelových korbách. Nákladní automobil v zimním období může sloužit k převozu méně objemných komodit s vyšší měrnou hmotností (zemina, štěrky a písky). K tomu jsou určeny klasické jednostranné korby sklopné směrem dozadu v provedení výměnné nástavby.

Při výrobě ocelových koreb používá výrobce s úspěchem vysokopevnostní materiály (DOMEX) a otěruvzdorné materiály (HARDOX). Využíváním těchto materiálů se daří držet hmotnost koreb na přijatelné úrovni i při velkých vlastních objemech koreb.

Autor: Milan Jedlička, Jaromír Hykel
Foto: Archiv firmy Porgest, a.s.

Tématické tagy

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek