Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Vyzkoušeli jsme LKT 81 ITL. Ve Žluticích jezdí s novým „lakatošem“

Zveřejněno: 21. 4. 2018

V Karlovarském okrese leží skoro třítisícové město Žlutice. Okolí města je obklopené lesy, takže se zde pochopitelně těží dřevo a nachází se zde mnoho společností ze dřevozpracujícího průmyslu. Ve městě se také nachází Střední lesnická škola Žlutice, která si pořídila nový lesní kolový traktor LKT 81 ITL. Redakce měla možnost se na stroj v akci přijet podívat.

Lesní kolový traktor LKT 81 ITL

Základní kámen školy byl položen v roce 1926. Obor Lesnictví se ale začal na škole vyučovat až v roce 1988. Dnes si uchazeči o studium mohou vybírat mezi obory – Lesnictví, Lesní mechanizátor, Zahradnictví, Včelař, Mechanik opravář motorových vozidel, Zahradník a Zahradnické práce. V oborech, jako je právě Lesní mechanizátor, je potřeba žáky seznámit s mechanizací v praxi. Proto má škola několik vlastních hektarů lesa a disponuje též lesnickou těžební technikou.

Sázka na osvědčenou techniku

Nejnovějším přírůstkem do vozového parku je zmiňovaný lesní kolový traktor LKT 81 ITL od stejnojmenného slovenského výrobce se sídlem v Trstěné. Stroj byl pořízen za pomocí dotace Karlovarského kraje ve výši tří milionů korun, zbylou částku tři sta devadesát šest tisíc korun uhradila škola z vlastních zdrojů. Traktor do školy dodala společnost TESAS TOP z Nepomuku. Traktor je především určen pro obory Lesní mechanizátor a Lesnictví. Při zakoupení stroje značky LKT hrálo do karet i to, že škola léta používá stařičký traktor rovněž značky LKT, který pracuje dodnes. Nový stroj oproti předchůdci nabízí řadu vylepšení a moderních technologií, které se uplatňují při těžbě dřeva.

Legendární stroj

Slovenský výrobce LKT vyrábí stroje od roku 1971. Ve svém výrobním portfoliu má čtyři typy lesních traktorů. Některé jeho stroje se staly doslova legendárními například právě typ LKT 81. Výrobce stroje exportuje i do zahraničí. Až na motor a pár drobností pochází stroje z vlastního vývoje a výroby. Mezi nejprodávanější modely patří typ LKT 81 ITL, kterého se již vyrobilo 100 kusů (ve Žluticích mají s výrobním číslem 99). Typ LKT 81 byl v roce 2016 výrazně inovován. Do vínku dostal mimo jiné nové osvětlení, nový motor, výkonnější navijáky, nový design radlice, lepší zadní štít a inovovanou kabinu.

Motor a vyladěný rám

Žlutický traktor je osazen čtyřválcovým motorem JCB o výkonu 93 kW. Motor je spojen s hydrodynamickou šestistupňovou převodovkou PowerShift s řazením pod zatížením a měničem krouticího momentu (nabízí 6 stupňů vpřed a 4 stupně vzad). Pro nízkou spotřebu paliva je motor vybaven systémem řízení výkonu, který přizpůsobuje otáčky motoru a převodové poměry požadavkům na výkon. Rozvodovka je mechanická jednostupňová, přenáší krouticí moment na přední a zadní nápravu. Obě nápravy jsou vybavené lamelovou elektrohydraulickou uzávěrkou diferenciálu. Stroj je obut do speciálních pneumatik pro použití v lesnictví.

Model LKT 81 ITL je postaven na zalamovacím rámu s axiálním ložiskem. Obě nápravy jsou napevno spojené s rámem stroje, který kopíruje samostatně terén. Tímto způsobem je zabezpečena stabilita stroje v těžkém terénu. Nápravy jsou rozmístěny v poměru 1:1, což přináší výhodu v tom, že nedochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a není potřeba vypínat pohon 4×4. Rozvor rámu byl prodloužen na 2,8 m, což opět přináší lepší stabilitu a nedochází k přetěžování zadní nápravy, prokluzu a neefektivitě přibližování dřeva.

Také na dálkové ovládání

Stroje LKT mohou být vybaveny dálkovým ovládacím systémem, jenž dovoluje řadu funkcí stroje ovládat na dálku. Tímto systémem je vybaven i žlutický traktor. Jedná se o systém Terra Funk FA 7 od německého výrobce Terra Fernwirktechnik. Díky tomuto systému lze na dálku startovat a vypínat motor, zvyšovat otáčky motoru, popojíždět vpřed a vzad, ovládat radlici, štít a naviják. Podle výrobce dálkové ovládání šetří čas a zvýšuje produktivitu až o 30 %. Obsluha získá dokonalý přehled o dění kolem stroje. Ovládání se například uplatní při vytahování kmenů, při jízdě v kritických oblastech nebo v nepřístupném terénu. Ovládání se provádí prostřednictvím multifunkčního přenosného ovladače, který má obsluha neustále u sebe. Myslelo se i na bezpečnost. Ovladač disponuje bezpečnostním systémem, který mimo jiné zamezí náhodnému spuštění nějakých funkcí.

Vyzkoušeli jsme

Bylo mi nabídnuto si stroj zkusit. Nikdy jsem lesní traktor neřídil, ani s ním nejel jako spolujezdec. Měl jsem tedy patřičnou obavu, ale ujišťoval jsem se, že řízení bude obdobné jako u moderních zemědělských traktorů. Více méně jsem měl pravdu. Nasedl jsem do sedmitunového LKT, získal pár rad od zkušené obsluhy, která byla po celou dobu u mě, a mohl jsem vyrazit. Stroj si odpracovával úplně první motohodiny. Stačí odbrzdit parkovací brzdu, zařadit první rychlostní stupeň a přidat plyn. Pedály jsou pouze dva – plynový a brzdový. Po úspěšném rozjezdu bylo zapotřebí přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Řazení a změna směru jízdy se provádí za pomocí robustní páčky u volantu. S LKT táhnoucí kmen jsme dorazili na místo určení, kde jej bylo potřeba uložit. Než zkušená obsluha odvázala lana, měl jsem čas si prohlédnout kabinu. Kabina je prostorná pro jednoho člověka, se spolujezdcem se zde nepočítá. Kabina splňuje veškeré bezpečnostní normy, nepřekvapí tedy kompletně neprůstřelná skla. Interiér je skromný s bezvadným výhledem ven díky novému vnějšímu designu stroje. Najdeme v něm jak klimatizaci, tak rádio.

Ovládání je soustředěno po pravé straně, kde se nachází řada základních kolébkových spínačů. O provozních údajích informují tři kruhové displeje na panelu volantu. Řidič sedí na otočné mechanicky odpružené sedačce Grammer. Sedačka je spojena s loketní opěrkou, na které se nachází malý joystick, jenž slouží k ovládání dvojbubnového navijáku LKT s navíjecí silou min. 2× 80 kN a k ovládání přední radlice s čelistmi. Zadní štít disponuje čtyřmi svislými a vodorovnými kladkami. Po odvázání kmenu jej bylo zapotřebí přisunout k ostatním, k čemuž jsme využili přední radlici. V budoucnu se plánuje traktor osadit hydraulickou rukou, přípravu na montáž již má.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek