Počátkem září se nám naskytla příležitost vypravit se do oblasti CHKO Žďárské vrchy, kde jsme si mohli prohlédnout vyvážecí soupravu Woodman 14T a vyzpovídat pana Zicha – jejího majitele a provozovatele v jedné osobě. Kromě zdejšího náročného terénu, ve kterém se stroj měl možnost naplno ukázat, se jako velice zajímavé jevily také dlouhodobé poznatky z provozu. Vždyť předmětná vyvážečka s nosností 9 000 kg se může za uplynulých 6 let provozu pochlubit 150 000 m3 přepravené dřevní hmoty.
Konstrukce vyvážecího přívěsu
Hlavní rám čtvercového průřezu, tvořící osu stroje, je vyroben z vysokopevnostní oceli Weldox 700. Jeho přední, střední a zadní část jsou k sobě navzájem přišroubovány. Připojení k nosiči zajišťuje skloněná otočná oj určená do dolního závěsu traktoru – agroháku. Dvojitá – tzv. bogie1) náprava značky NAF nese čtveřici pneumatik na zesílených ráfcích, zajišťuje brzdění a u verzí označených písmenem „T” může být v náročném terénu hnaná. Brzdy – hydraulické vícelamelové ponořené v olejové lázni – jsou umístěné uvnitř poloos, takže zcela izolovány od vnějšího prostředí, tudíž naprosto spolehlivé, a to za jakýchkoliv podmínek. Pro vyšší komfort při práci je lze ovládat vzduchovým systémem traktoru. Lepší stabilitu při nakládce a vykládce zajišťuje dvojice hydraulicky ovládaných sklopných podpěr.
Tab.: Technické parametry vyvážecích přívěsu Woodman
Model | WM 14T | WM 14 | WM 18T | WM 18 |
Celková délka [m] | 6,6 | 6,6 | 7,38 | 7,38 |
Šířka [m] | 2,18 | 2,18 | 2,38 | 2,38 |
Nakládací délka [m] | 4,32 | 4,32 | 5,18 | 5,18 |
Světlost [m] | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Objem ložné plochy [m3] | 14 | 14 | 18 | 18 |
Hmotnost [kg] | 5 200 | 5 000 | 5 800 | 5 600 |
Nosnost [kg] | 9 000 | 9 000 | 14 000 | 14 000 |
Pohon náprav | ano | ne | ano | ne |
Brzdy | ano | ne | ano | ne |
Pneumatiky | 500/60 – 22,5 (600/50 – 22,5) |
Ložná plocha návěsu začíná robustní ochrannou mříží, která chrání kabinu traktoru nejen před posuvem dřeva při brzdění a jízdě z kopce, ale také při nakládání a skládání materiálu. Posunutí nákladu do stran zamezují 4 páry klanic, přičemž některé z nich mohou být z důvodu lepší manipulace při nakládce/vykládce odmontovány.
Konstrukce je celkově dobře zpracovaná a není na ní šetřeno na materiálu, jak je mimo jiné vidět na přiložených fotografiích. Vypovídající je také samotná hmotnost vyvážecího přívěsu, která přesahuje 5 tun a poměr hmotnost/nosnost. Vleky jsou zkrátka dostatečně naddimenzovány tak, aby u nich nedocházelo k poruchám nejen při jízdě na zpevněné pozemní komunikaci, ale ani při práci v terénu, kde je návěs zatěžován podstatně více. Pohyb po lese nelze totiž často přesně definovat, neboť dřevo v terénu nerovnoměrně zatěžuje rám, návěs se naklání tak, že v jedné chvíli leží celý na jedné nápravě a poté se skokem rozloží na obě.
V terénu ve svém živlu
Velmi praktickou věc pro pohyb návěsu mezi stromy v lese představuje posuvná oj, jejíž natáčení je zabezpečeno dvěma hydraulickými válci se zámky. Kromě couvání umožní zmenšit poloměr otáčení nebo přemístit těžiště soupravy při jízdě z kopce tam, kde nelze jet kolmo na vrstevnice.
Jak již bylo zmíněno výše, přívěsy označené písmenem „T” disponují pohonem kol. Zdroj pohybu představuje pístové variabilní čerpadlo s vlastní převodovkou upevněné na vývodovou hřídel traktoru. Následuje hydromotor, umístěný v šasi stroje, který je dále napojen na pojezdovou spojku a hnací hřídel rozvodovky s diferenciálem, přes kterou se mechanicky pohání obě nápravy a všechna 4 kola. Náprava integruje již ve standardu elektrickou uzávěrku diferenciálu.
Nakládací jeřáb
Přívěs je vybaven vlastní platformou pro uchycení hydraulického nakládacího ramene. Hydraulický systém s pístovým čerpadlem a systémem LS (load sensing) je připraven k agregaci hydraulické ruky o zdvihové síle až 100 kNm. Standardně lze vybírat z osmi nakládacích ramen Cranab s hmotností 650 kg až 1 320 kg a dosahem od 6,1 m do 9,2 m.
Ramena jsou vybavena jednostupňovým, nebo dvoustupňovým teleskopem. Robustní sloup nabízený v různých výškách je uložen v olejové skříni a jeho pastorek je otáčen vždy dvěma hřebeny se čtyřmi hydraulickými válci. Stejně jako celý přívěs jsou všechny otočné body ramena konstruovány s ohledem na vysoké nasazení a dlouhodobou životnost viz například patentované řešení „roztažitelných” čepů. Hlavní rameno je tvořeno dvěma „C” profily, čímž je zaručena vysoká torzní tuhost a pevnost proti ohybu. Ochrana hydraulických prvků a vysoká kvalita používaných hydraulických hadic snižují náklady na případné opravy. Konzola rotátoru je vykována pro větší odolnost a pevnost. Každé rameno lze osadit více druhy drapáků. Rotátor je velmi robustní se zárukou dlouhodobé životnosti, snese velké zatížení a je vybaven brzdou. Rameno je ovládáno prostřednictvím 2 elektronických joysticků. U každé funkce lze individuálně nastavit a měnit rychlost pohybu přesně dle požadavku zákazníka. Kompletní sortiment nakládacích ramen a drapáků je k dispozici na stránkách www.manatech.cz.
Vyvážecí přívěs pana Zicha
Souprava Woodman 14T je vybavena nakládacím ramenem Cranab FC 53 DT s maximálním dosahem 8,5 m. Do vzdálenosti 3 m může manipulovat s kmeny do hmotnosti 1 080 kg, na 8,5 m uzvedne 418 kg. Úhel rotace je stejně jako u všech ostatních typů 380°. Na rotátoru je použit drapák Cranab CR 250. Přívěs je zapřažen za upraveným traktorem zn. Valtra – vyztužené ráfky, ochrana spodní části, s motorem, otočné sedadlo, přidané ovládání pojezdu a jeřábu, rozrážeče větví, ochrana masky...
Vzhledem k použitému jeřábu a drapáku lze manipulovat s kulatinou o délce maximálně 5 m, na přívěs bývá nakládáno kolem 8 m3 dřeva. Za 6 let provozu bylo odvozeno 132 000 m3 dřeva a 28 000 m3 klestu, tedy bezmála 18 750 cyklů! Za den lze zvládnout zhruba 160 m3, záleží však samozřejmě na vzdálenosti a terénu.
Servis samotné vyvážečky pokládá pan Zich za jednoduchý. Po 2 000 mth se mění olej, po pěti letech musel vyměnit pneumatiky a na stroji taktéž proběhla generální oprava nakládacího ramena, neboť u něho samozřejmě dochází k opotřebování čepů, pouzder a uložení. Samozřejmě také už několikrát praskla hydraulická hadice. S vyvážecím přívěsem je ale maximálně spokojen. Jak s produktivitou, tak kvalitou a komfortem při práci.