Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Vyvážecí přívěsy Woodman kloubí sílu, obratnost a bytelnou konstrukci

Zveřejněno: 26. 12. 2015

Stvořeny pro bezproblémový dlouhodobý provoz v náročném terénu. Tak by se dala vystihnout podstata vyvážecích souprav Woodman. O tom, že se nejedná o pouhý reklamní slogan, jsme se mohli sami přesvědčit.

Těžší kulatiny se obvykle nakládají nejdříve

Počátkem září se nám naskytla příležitost vypravit se do oblasti CHKO Žďárské vrchy, kde jsme si mohli prohlédnout vyvážecí soupravu Woodman 14T a vyzpovídat pana Zicha – jejího majitele a provozovatele v jedné osobě. Kromě zdejšího náročného terénu, ve kterém se stroj měl možnost naplno ukázat, se jako velice zajímavé jevily také dlouhodobé poznatky z provozu. Vždyť předmětná vyvážečka s nosností 9 000 kg se může za uplynulých 6 let provozu pochlubit 150 000 m3 přepravené dřevní hmoty.

Při jízdě napříč vrstevnicemi lze pomocí stavitelné oje posunout těžiště soupravy blíže ke svahu
Při jízdě napříč vrstevnicemi lze pomocí stavitelné oje posunout těžiště soupravy blíže ke svahu

Konstrukce vyvážecího přívěsu

Hlavní rám čtvercového průřezu, tvořící osu stroje, je vyroben z vysokopevnostní oceli Weldox 700. Jeho přední, střední a zadní část jsou k sobě navzájem přišroubovány. Připojení k nosiči zajišťuje skloněná otočná oj určená do dolního závěsu traktoru – agroháku. Dvojitá – tzv. bogie1) náprava značky NAF nese čtveřici pneumatik na zesílených ráfcích, zajišťuje brzdění a u verzí označených písmenem „T” může být v náročném terénu hnaná. Brzdy – hydraulické vícelamelové ponořené v olejové lázni – jsou umístěné uvnitř poloos, takže zcela izolovány od vnějšího prostředí, tudíž naprosto spolehlivé, a to za jakýchkoliv podmínek. Pro vyšší komfort při práci je lze ovládat vzduchovým systémem traktoru. Lepší stabilitu při nakládce a vykládce zajišťuje dvojice hydraulicky ovládaných sklopných podpěr.

Tab.: Technické parametry vyvážecích přívěsu Woodman

ModelWM 14TWM 14WM 18TWM 18
Celková délka [m]6,66,67,387,38
Šířka [m]2,182,182,382,38
Nakládací délka [m]4,324,325,185,18
Světlost [m]0,60,60,60,6
Objem ložné plochy [m3]14141818
Hmotnost [kg]5 2005 0005 8005 600
Nosnost [kg]9 0009 00014 00014 000
Pohon nápravanoneanone
Brzdyanoneanone
Pneumatiky500/60 – 22,5 (600/50 – 22,5)

Ložná plocha návěsu začíná robustní ochrannou mříží, která chrání kabinu traktoru nejen před posuvem dřeva při brzdění a jízdě z kopce, ale také při nakládání a skládání materiálu. Posunutí nákladu do stran zamezují 4 páry klanic, přičemž některé z nich mohou být z důvodu lepší manipulace při nakládce/vykládce odmontovány.

Konstrukce je celkově dobře zpracovaná a není na ní šetřeno na materiálu, jak je mimo jiné vidět na přiložených fotografiích. Vypovídající je také samotná hmotnost vyvážecího přívěsu, která přesahuje 5 tun a poměr hmotnost/nosnost. Vleky jsou zkrátka dostatečně naddimenzovány tak, aby u nich nedocházelo k poruchám nejen při jízdě na zpevněné pozemní komunikaci, ale ani při práci v terénu, kde je návěs zatěžován podstatně více. Pohyb po lese nelze totiž často přesně definovat, neboť dřevo v terénu nerovnoměrně zatěžuje rám, návěs se naklání tak, že v jedné chvíli leží celý na jedné nápravě a poté se skokem rozloží na obě.

Nakládací ramena Cranab jsou velice rychlá a disponují dostatečným dosahem
Nakládací ramena Cranab jsou velice rychlá a disponují dostatečným dosahem

V terénu ve svém živlu

Velmi praktickou věc pro pohyb návěsu mezi stromy v lese představuje posuvná oj, jejíž natáčení je zabezpečeno dvěma hydraulickými válci se zámky. Kromě couvání umožní zmenšit poloměr otáčení nebo přemístit těžiště soupravy při jízdě z kopce tam, kde nelze jet kolmo na vrstevnice.

Jak již bylo zmíněno výše, přívěsy označené písmenem „T” disponují pohonem kol. Zdroj pohybu představuje pístové variabilní čerpadlo s vlastní převodovkou upevněné na vývodovou hřídel traktoru. Následuje hydromotor, umístěný v šasi stroje, který je dále napojen na pojezdovou spojku a hnací hřídel rozvodovky s diferenciálem, přes kterou se mechanicky pohání obě nápravy a všechna 4 kola. Náprava integruje již ve standardu elektrickou uzávěrku diferenciálu.

Nakládací jeřáb

Přívěs je vybaven vlastní platformou pro uchycení hydraulického nakládacího ramene. Hydraulický systém s pístovým čerpadlem a systémem LS (load sensing) je připraven k agregaci hydraulické ruky o zdvihové síle až 100 kNm. Standardně lze vybírat z osmi nakládacích ramen Cranab s hmotností 650 kg až 1 320 kg a dosahem od 6,1 m do 9,2 m.

Ramena jsou vybavena jednostupňovým, nebo dvoustupňovým teleskopem. Robustní sloup nabízený v různých výškách je uložen v olejové skříni a jeho pastorek je otáčen vždy dvěma hřebeny se čtyřmi hydraulickými válci. Stejně jako celý přívěs jsou všechny otočné body ramena konstruovány s ohledem na vysoké nasazení a dlouhodobou životnost viz například patentované řešení „roztažitelných” čepů. Hlavní rameno je tvořeno dvěma „C” profily, čímž je zaručena vysoká torzní tuhost a pevnost proti ohybu. Ochrana hydraulických prvků a vysoká kvalita používaných hydraulických hadic snižují náklady na případné opravy. Konzola rotátoru je vykována pro větší odolnost a pevnost. Každé rameno lze osadit více druhy drapáků. Rotátor je velmi robustní se zárukou dlouhodobé životnosti, snese velké zatížení a je vybaven brzdou. Rameno je ovládáno prostřednictvím 2 elektronických joysticků. U každé funkce lze individuálně nastavit a měnit rychlost pohybu přesně dle požadavku zákazníka. Kompletní sortiment nakládacích ramen a drapáků je k dispozici na stránkách www.manatech.cz.

Vyvážecí přívěs pana Zicha

Souprava Woodman 14T je vybavena nakládacím ramenem Cranab FC 53 DT s maximálním dosahem 8,5 m. Do vzdálenosti 3 m může manipulovat s kmeny do hmotnosti 1 080 kg, na 8,5 m uzvedne 418 kg. Úhel rotace je stejně jako u všech ostatních typů 380°. Na rotátoru je použit drapák Cranab CR 250. Přívěs je zapřažen za upraveným traktorem zn. Valtra – vyztužené ráfky, ochrana spodní části, s motorem, otočné sedadlo, přidané ovládání pojezdu a jeřábu, rozrážeče větví, ochrana masky...

Vzhledem k použitému jeřábu a drapáku lze manipulovat s kulatinou o délce maximálně 5 m, na přívěs bývá nakládáno kolem 8 m3 dřeva. Za 6 let provozu bylo odvozeno 132 000 m3 dřeva a 28 000 m3 klestu, tedy bezmála 18 750 cyklů! Za den lze zvládnout zhruba 160 m3, záleží však samozřejmě na vzdálenosti a terénu.

Servis samotné vyvážečky pokládá pan Zich za jednoduchý. Po 2 000 mth se mění olej, po pěti letech musel vyměnit pneumatiky a na stroji taktéž proběhla generální oprava nakládacího ramena, neboť u něho samozřejmě dochází k opotřebování čepů, pouzder a uložení. Samozřejmě také už několikrát praskla hydraulická hadice. S vyvážecím přívěsem je ale maximálně spokojen. Jak s produktivitou, tak kvalitou a komfortem při práci.

Ovládání vyvážecího přívěsu je možné po otočení sedačky
Ovládání vyvážecího přívěsu je možné po otočení sedačky
¹) Bogie náprava je uchycena k rámu na jedné hlavní ose, které je umožněn rotační pohyb. Na každé straně je osazena dvojicí kol, čímž umožňuje dobré kopírování terénu. Součástí nápravy mohou být integrované brzdy, převeodovka či uzávěrka diferenciálu.
Autor: Jiří Hejhálek ml.
Foto: Věra Machková

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek