Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Vyřešte problém s erozí půdy a zabraňte její degradaci!

Zveřejněno: 5. 7. 2016

Každý podnikatel v zemědělství si dobře uvědomuje, že to nejcennější, co má, je půda. Stále častěji se mluví o jejích vlastnostech, o zhutňování těžkou technikou a mísení se s hlušinou vytaženou na povrch těžkými stroji. Těžkou techniku však každý zemědělec potřebuje, aby byl dostatečně produktivní a konkurenceschopný. Kudy ze začarovaného kruhu ven?

Každý bude asi souhlasit, že rozložení hmotnosti traktoru na podložku přes pneumatiky není ideální. Malá styčná plocha způsobuje vysoký tlak a následně zhutnění půdy, případné poškození, tvorbu hlubokých kolejí či i neprůjezdnost. Dochází k degradaci kvality půdy a její erozi. Proto se dříve používaly tzv. dvoumontáže. V dnešní době je to však velmi problematické zejména z důvodů legislativních. Dalším řešením mohou být např. nízkotlaké pneumatiky, ale ani ty neřeší skutečné potřeby zemědělců.

Řešením jsou pásy nahrazující kola. Po pečlivém zvážení všech technických a obchodních argumentů se společnost MANATECH CZ rozhodla pro zastupování značky SOUCY TRACK. Tato firma je jediným výrobcem pásů, který dokázal vertikálně sdružit celý výrobní proces pod jednu střechu. Má vlastní továrnu na výrobu pryžové směsi dle různých receptur pro použití v rozdílných podmínkách. Vlastní slévárna odlévá komponenty samotné konstrukce a strojírna vyrábí a kompletuje potřebné strojní součásti. Tým konstruktérů vyvíjí a navrhuje profesionální řešení pro téměř každý stroj.

V čem jsou zásadní výhody pásů a v čem navíc pásů Soucy Track?

  • Snížení utužení půdy. Pásy Soucy mají 3× větší kontaktní plochu než dvoumontáže, avšak vytváří o 43 % menší stopu.
  • Přechodem na Soucy pásy s dvoumontáží se výrazně snižují ztráty způsobené vyjetými kolejemi. Protože mají velkou styčnou plochu a snížený tlak na půdu snižují následně náklady na zpracování půdy (orba, kypření atd.).
  • Eliminují většinu práce nutné pro opravu vyjetých kolejí.
  • Zabraňují „utopení” stroje v rozbahněném poli a šetří čas a náklady na jeho vyproštění.
  • Díky pásům Soucy pracujete s minimálním prokluzem, stejnou práci vykonáte s menší spotřebou paliva. Vysoká škola zemědělská v Budapešti provedla v loňském roce ve spolupráci s výrobcem testy přímo na poli a došla k zajímavému výsledku. Při zpracování půdy hloubkovým kypřičem zákazník ušetřil 15 litrů nafty za 1 hodinu práce. Jinak řečeno 5 litrů na 1 ha při zpracování 3 ha za hodinu.
  • Sklízíte tehdy, když je obilí zralé nezávisle na počasí a bez obav, že svůj kombajn utopíte na poli. Využijete plný objem zásobníku, protože hmotnost je rozložena na velkou plochu.
  • Při použití na postřikovačích získáváte mnohem vyšší stabilitu, proto můžete snížit výšku ramen, aniž byste riskovali poškození trysek. Ty jsou těsně nad rostlinami a nedochází k unášení pesticidů větrem.
  • Soucy nikdy nezasahuje do konstrukce traktorů a dalších strojů. Vždy můžete pásy ze stroje sundat a používat zase pneumatiky, pokud si to práce vyžaduje.

Soucy používá na traktorech unikátní systém uložení každého pásu na vlastní konstrukci tak, aby hmotnost traktoru nebyla přenášena přes koncovou hnací hřídel traktoru, ale byla rozložena právě do vlastní konstrukce. Tím dochází ke snížení namáhání těchto hřídelí a je zaručena dlouhodobá životnost hnacího řetězce traktoru.

Pásy Soucy v terénu

Používání pásů Soucy generuje významné zisky již od prvního roku nasazení. Typickým příkladem, který představíme, je farma pěstující kukuřici na ploše 1000 ha ve státě Iowa (USA). Použitým tažným prostředkem je vysokovýkonný traktor. Zpracování půdy se provádí konvenčním způsobem. Hluboká orba na podzim a předseťová příprava na jaře. Cena za kukuřici činila cca 4 000 Kč za tunu. Zákazník nahradil dvoumontáže pásy Soucy a jeho příjem se zvýšil díky vyššímu hektarovému výnosu již první rok o 28 100 USD, což je asi 700 000 Kč. Dále ušetřil na palivu při snížených nákladech na orbu (menší utužení půdy) 28,5 %, v jeho případě spotřeba klesla z 13,09 litru na 9,36 litru na hektar. Celková úspora činila v této části 3 357 USD, což je 80 000 Kč. V neposlední řadě klesla spotřeba paliva o 12,5 % díky lepší trakci a menšímu prokluzu samotného traktoru, což bylo 2 340 USD, asi 57 000 Kč. Pro tuto farmu byl tedy rozdíl příjmu a úspory za první rok používání ve výši 837 000 Kč.

Jsme přesvědčeni, že každý zemědělec, který své podnikání bere vážně, ví, že jeho jediným opravdovým výrobním prostředkem je půda. Jelikož chce být konkurenceschopný a vytvářet zisk, zváží vhodnost použití systému Soucy Track a dojde k závěru, že toto je správné řešení pro jeho pole. Pamatujte! Eroze půdy je nenávratný stav a měli byste jí jako správní hospodáři zabránit!

Pokud se chcete dozvědět více, kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme najít řešení na míru přímo pro vás.

Autor: Ondřej Lesina
Foto: Archiv Eurogreen, Iseki

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek