Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Unikátní prototyp traktoru na plyn jezdí v ČR

Zveřejněno: 17. 10. 2017

Rok od roku se zvyšuje poptávka po alternativních pohonech v zemědělství a také se uplatňují stále přísnější emisní normy. Přesně tento jev můžeme vidět i v automobilovém průmyslu. Výrobci zemědělské techniky mohou zvolit několik možností, jak uspokojit tyto požadavky. Mezi první možnost patří vývoj konvenčních dieselových motorů, vybavených systémy pro snižování emisí. Druhou cestou je vývoj stroje na jiný, než dieselový pohon, pak jednoduše splní emisní limit, až o několik stupňů a zároveň uspokojí poptávku po alternativním pohonu. Ale jak je obvyklé, vše má své výhody a nevýhody.

Jedním z alternativních pohonů je bioplyn. Existuje řada výrobců zemědělské techniky, obzvláště traktorů, kteří během posledních deseti let představili traktor, poháněný na plyn. Nikdo ale tuto myšlenku zatím nedostal tak daleko, jako firma New Holland. New Holland totiž nedávno představil už druhou generaci traktoru na bioplyn – New Holland T6.180 MethanePower, jedná se o prototyp, jehož účelem je zvýšit povědomí o možnostech alternativních paliv pro zemědělce.

Proč bioplyn?

Traktor poháněný bioplynem je logickým krokem, protože bioplyn vzniká v organických materiálech, a to například v čistírnách odpadních vod, v odpadovém hospodářství, skládkách odpadů nebo právě v bioplynových stanicích. Označován je někdy jako skládkový plyn nebo biometan, což je název odkazující na hlavní chemickou složku bioplynu. Bioplyn je prodáván pod značkou CNG, tak jako zemní plyn. Proč? Protože biometan (už vyčištěný bioplyn) je z hlediska složení identický se zemním plynem. Liší se pouze způsobem vzniku. Takže pokud máte automobil s motorem na zemní plyn, můžete jezdit i na očištěný biometan, tak jako v našem případě – New Holland T6.180 MethanePower. Na CNG ve světě jezdí mnoho strojů – automobily, autobusy či lokomotivy.

Mezi výhody bioplynu patří jeho vysoká energetická výtěžnost a neexistence vedlejších produktů či široká škála plodin vhodných pro jeho výrobu, a také je daleko ekologičtější, než nafta. Vozidlo na bioplyn je bezpečnější, než vozidla na naftu, benzín nebo LPG. Další nespornou výhodou, která je velmi důležitá v zemědělství, je tišší chod stroje (což se třeba využije v provozu ve stájích nebo v uzavřených halách). Mezi nevýhody pak patří jeho omezené množství, proto nejčastěji používají stroje na zemní plyn firmy, které si bioplyn i sami vyrábějí. V případě zemědělského podniku, který má bioplynovou stanici, tato nevýhoda však odpadá.

Druhá generace slaví v Evropě úspěch

New Holland představil první prototyp traktoru na bioplyn v roce 2013 na veletrhu Agritechnica v Hannoveru, jednalo se o typ T6.140, který byl intenzivně testován v nejrůznějších evropských státech. Nová, druhá generace je ale založena na typu T6.180, ta se představila poprvé na veletrhu SIMA 2017 v Paříži. Starší typ T6.140 byl přesunut na testování do Brazílie. Nový New Holland T6.180 MethanePower je rovněž testován v evropských státech. Jeden ze dvou vyrobených kusů zavítal na testování i do České republiky na farmu ZDV Fryšták.

Před dvaceti lety se zrodila ve Fryštáku myšlenka traktoru na plyn

ZDV Fryšták se nachází na Zlínsku, kde mají rozsáhlou živočišnou výrobu. Výroba se specializuje na produkci mléka. V současné době činí průměrný stav dojnic 750 kusů při průměrné roční dojivosti 9 500 litrů mléka na jednu dojnici. Družstvo klade při chovu mléčného a jatečného skotu a jatečných vepřů velký důraz na welfare chovaných zvířat, o čemž svědčí moderní způsob ustájení hovězího a vepřového dobytka.

Zajímavostí je, že se podnik již dvacet let zabývá myšlenkou zařadit do živočišné výroby traktor na zemní plyn. Podnik už měl skoro vyhráno, když někteří výrobci představily své prototypy traktorů na zemní plyn. Jenže žádný se nedostal k ostrému nasazení. Myšlenka traktoru na plyn byla silná, a tak se podnik rozhodl vyrobit si vlastní traktor na plyn.

ZDV Fryšták ve spolupráci s firmou ENGUL, s.r.o. z Martina, ZLINER, s.r.o. Zlín a MOMENT, s.r.o. Zlín Mladcová upravili traktor Zetor 16145 (rok výroby 1977) na zemní plyn. Výše uvedené firmy měly se zemním plynem zkušenosti, protože třeba v Zlineru jezdí autobusy na zemní plyn. Dodnes je traktor používán v agregaci s krmným vozem. Traktor nese tlakové lahve (60 kg CNG) pro zajištění dostatečného dojezdu. Stroj je agregován s krmným vozem a práci bez problémů zvládá. Problém ovšem dělá v zimních měsících startování, kdy se voda v traktoru musí ohřát. Tento problém je vyřešen automatickým časovým externím ohříváním vody v traktoru. Takže pokud začíná krmení ve čtyři hodiny ráno, systém zapne ohřev vody dostatečně včas, aby ve čtyři hodiny mohla mít voda adekvátní teplotu. K bezproblémovému startu traktoru přispívá i pomocný externí startovací vozík. V posledních týdnech Zetora vystřídal nový New Holland T6.180 MethanePower, který si na farmě pobyde do půlky července.

Úspornější a přívětivější k životnímu prostředí

New Holland T6.180 Metan Power je osazen šestiválcovým motorem NEF6, který vyrobila společnost FPT Industrial a jeho konfigurace je velmi podobná současným naftovým motorům. Výkon modelu činí přibližně 179 koní a zdvihový objem 6,75 l. Traktor jezdí výhradně na bioplyn/zemní plyn. Stlačený plyn je uložen v devíti nádržích, které jsou integrovány do celkového designu traktoru. Traktor se vyznačuje standardními rozměry a je velmi podobný současným traktorům, co na první pohled zaujme, jsou právě nádrže. Plyn jen plněn do devíti nádrží ukrytých u kabiny a na bocích kabiny. Mohou přepravovat 52 kg plynu, takže lze s traktorem jezdit zhruba pět hodin, během normálního provozu. Ve Fryštáku je zkušenost taková, že se plní dvakrát denně, ale nespotřebují se nádrže úplně. Osm z devíti lahví je propojeno přímo s motorem, mají jeden plnící bod. Devátá slouží jako rezerva. Traktor není vybaven žádným systémem pro úpravu spalin, jako je SCR nebo filtr pevných částic. New Holland odhaduje úspory až 20 % v případě, že podnik musí CNG nakupovat, pakliže si jej vyrábí, dosáhne úspor až 40 %, dále má o 80 % nižší množství znečišťujících emisí než standardní naftový traktor. Traktor nalezne široké uplatnění třeba i přímo v bioplynové stanici nebo při vyvážení digestátu. Lze s ním vykonávat jakékoliv práce, tak jako s traktorem s naftovým pohonem.

Tím, jak je traktor poháněn zemním plynem, je mírně tišší, než traktor s naftovým motorem, ale markantní rozdíl to není. Nádrže však svým umístěním mírně překáží ve výhledu hlavně dozadu a do stran. Velikost nádrží také zapříčiní mírné přítmí v interiéru kabiny. Ačkoliv má model T6.180 Metan Power příznivé rozměry, stejně se na farmě ve Fryštáku minimálně do dvou stájí svojí výškou nevejde, pak musí krmení obstarat původní Zetor 16145 na plyn.

Studie firmy New Holland v oblasti traktorů na plyn by měla trvat 2 až 3 roky. New Holland se nyní snaží vytvořit silnou potenciální zákaznickou základnu, aby zvážila fáze industrializace.

Traktory na plyn od ostatních výrobců

Jak je v úvodu naznačeno, New Holland rozhodně nebyl sám, kdo na vývoji traktoru na plyn pracoval. Rakouský výrobce Steyr v roce 2011 představil model traktoru Steyr Profi 4135 Natural Power, který byl vybaven třílitrovým čtyřválcem o výkonu 136 koní s maximálním točivým momentem 542 Nm. Model byl vybaven devíti nádrži na plyn o objemu 300 litrů. Traktor se měl do sériové výroby dostat v roce 2015, což se nestalo a firma s vývojem nadále pokračuje. V roce 2010 dále Steyr spustil pilotní projekt na modelu Steyr 6195 CVT, který byl přestavěn na provoz zemního plynu nebo bioplynu. V nosiči, který byl určen pro zavěšení na tříbodový závěs, se nacházelo šest lahví s celkovým objemem 300 l. V nosiči umístěném ve spodní části traktoru se nacházelo devět 22l a jedna 16l láhev.

Dalším výrobcem traktorů, který se aktivně zabývá vývojem traktoru na plyn je německá firma Deutz-Fahr. Upravený model 5120 C byl poprvé vystaven na veletrhu Agritechnica 2015 v Hannoveru a momentálně probíhá jeho aktivní testování. U prototypu Deutz-Fahr 5120 C má nádrž objem 236 litrů a je rozdělena do 7 částí.

Zajímavé řešení pak nabízí i finský výrobce Valtra. Tam se však nejedná o čistokrevný traktor na plyn, ale o dvoupalivový.

Modely Valtra N HiTech, HiTech, N103.4, N113 a N123 je možné vybavit dvoupalivovým systémem, který byl vyvíjen od roku 2008 a nyní je k dostání sériově. Traktor je pak z 80 % poháněn bioplynem/zemním plynem a ze zbylých procent naftou. Nevýhodou je, že traktor nelze v některých státech používat, vzhledem k legislativním normám.

Úplně na závěr zmíním, že na světě jezdí velmi mnoho traktorů a jiných strojů v zemědělství, upravených na pohon zemním plynem, avšak nejedná se o tovární provedení. Například v Rusku (nachází se tam největší zásoby zemního plynu) byl v roce 2007 zaveden na farmě Nelyubino pilotní projekt, kdy se vybudovalo několik CNG stanic a přestavělo se několik strojů na zemní plyn. Přestavěn na plyn byl i těžký traktor Kirovec K-701, lehké traktory MTZ-82, středně těžké nákladní automobily GAZ, ZIL a autobus PAZ. Během let se dostavily zajímavé výsledky. Hospodářsky nejúčinnějším byla přeměna traktoru K-701, protože se vyznačoval velmi vysokou spotřebou paliva. Snížily se výdaje o 100 eur na osm hodin pracovní směny. Tím, jak se přestavěly skoro všechny zemědělské stroje na CNG, ušetřilo se až 100 000 eur ročně na pohonných hmotách.

Autor: Milan Jedlička, Agroportal24h.cz
Foto: Archiv autora a firem

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek