Když se řekne JCB, představí si většina z nás dnes již legendární traktor-bagr. Britská společnost J. C. Bamford Excavators Limited, kterou založil v roce 1945 Joseph Cyril Bamford (odtud JCB) však v současné době vyrábí více než 300 typů strojů, včetně vlastních dieselových motorů. Disponuje 22 továrnami napříč Evropou, Asií, Severní a Jižní Amerikou [1].
Traktory Fastrack
Společnost JCB si již udělala díky Fastracu také jméno ve světě traktorů. V roce 1990 totiž začala vyrábět stroj, který vznikl, na rozdíl od běžného traktoru, na základě nové myšlenky – myšlenky vytvoření univerzálního energetického prostředku pro zemědělství s velkým potenciálem v oblasti rychlosti, bezpečnosti, pohodlí, využitelnosti a úspornosti. Zatímco u klasického traktoru zůstává po mnoho let základní myšlenka a konstrukce stejná a postupně přibývá další příslušenství, byl Fastrac vytvořen od samého začátku tak, aby jeho konstrukce splňovala soudobé požadavky.
Na první pohled je Fastrac charakteristický čtyřmi stejně velkými koly s kabinou uprostřed (pozn.: kromě řad 7000 a 8000, kde jsou různě velká kola). Jeho dalším příznačným prvkem je rámová konstrukce, kdy jsou k rámu připevněny pomocí silných vodicích tyčí obě odpružené nápravy. Přední je odpružená vinutými pružinami a zadní hydropneumatickými pružinami s udržováním stále světlé výšky rámu od nápravy. Série 4000 je dodávána s hydropneumatickým odpružením obou náprav pro lepší stabilitu při práci s čelním nakladačem a lepší kalibraci při polních pracích. Pro zvýšení stability v zatáčkách jsou obě nápravy vybaveny zkrutnými stabilizátory a tlumiči pružení. Všechna kola disponují kotoučovými brzdami, brzdová soustava je dvouokruhová s možností protiblokovacího systému ABS. Díky konstrukci podvozku tak Fastrac může bezpečně jezdit vysokými rychlostmi 60–70 km/hod [2]. V ČR mají tyto traktory uděleny výjimku a mohou legálně jezdit po pozemních komunikacích rychlostí až 60 km/h, což je v porovnání s běžným traktorem, a jeho 40 km/h, podstatný rozdíl.
Fastrac má ideální rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu, výkon je tak přenášen všemi koly rovnoměrně. Jednotlivé agregáty jsou uloženy do rámu, převodovka s nápravami je spojena kardanovými hřídeli. Zadní tříbodový závěs je napevno spojen se zadní nápravou.
Nová série Fastrac 4000
Výroba této zcela nové série startuje v plném proudu v roce 2015. Fastrac série 4000 v sobě zahrnuje 25 let zkušeností a znalostí v konstrukci, vývoji a výrobě nejvšestrannějšího a nejpohodlnějšího traktoru na světě. Staví na takových vlastnostech jako vícečetné upevňovací body pro nářadí, sofistikovaný systém odpružení pro vyšší pracovní rychlosti, vysoce účinný brzdový systém pro bezpečnost, stabilitu a pohodlí. K dispozici jsou opět řiditelná všechna čtyři kola, s menším poloměrem otáčení a volitelným režimem řízení, většími pneumatikami zlepšujícími záběr a tažnou sílu. V rámci kategorie jsou k dispozici 3 modely – 4160 (160 hp), 4190 (189 hp) a 4220 (217 hp).
JCB si od jejich vstupu do tohoto vysoce konkurenčního prostředí mnoho slibuje. Pan Richard Fox-Marrs, výkonný ředitel, JCB Agriculture říká: „Naši technici dlouho pracovali, aby vyvinuli tento nový Fastrac, který je postaven skutečně na originální myšlence dispozice, všestrannosti a zároveň vsází na výkon a schopnosti. Ve srovnání s odcházející sérií 2000, je tento nový traktor výkonnější, ale zároveň ekonomičtější, silnější, hbitější, univerzálnější a ještě snadnější na obsluhu."
Literatura:
[1] JCB (company), en.wikipedia.org
[2] www.fastrac.cz
Oficiální zastoupení JCB AGRO pro Čechy – PEKASS a.s., tel.: +420 775 850 363, e-mail: vojtech.pivnicka@pekass.eu, www.pekass.eu a pro Moravu – LUKROM, spol. s r. o., tel.: +420 602 188 123, e-mail: petr.sedlacek@lukrom.cz, www.lukrom.cz Oficiální stránky zástupců JCB v ČR: www.jcb-agro.cz