Útlum produkce mezi lety 1989 a 2005, způsobený ne zrovna povedenou privatizací, by mohl navozovat dojem, že současné Horaly zůstaly technologicky a kvalitativně pozadu za konkurencí ze zahraničí. Nenechme se ale mýlit, protože opak je pravdou. Zlomový byl v této věci příchod společnosti BISO-Keibel. Vlastní výrobní areál jsme měli za redakci časopisu AGROjournal možnost navštívit a v rámci prohlídky se dozvědět něco o historii a současnosti firmy BISO-Keibel s.r.o.
Z původních 6 zaměstnanců v roce 1992 na výrobní ploše 2 000 m2 se společnost rozrostla na dnešních 250 zaměstnanců na 13 000 m2 výrobních ploch. Kromě výroby vlastní značky zemědělských vozů Horal je BISO-Keibel s.r.o. dlouholetým a zkušeným partnerem pro zakázkovou strojírenskou výrobu. Firma vlastní vyspělé technické vybavení, zaměstnává zkušené zaměstnance a je držitelem certifikátů EN 1090-1, 2, DIN 18800-7/D a EN ISO 3834-2. Komponenty ze Strakonic jsou tak k nalezení v celé řadě „západních” značek, některá prémiová technika je zde na zakázku vyráběna celá. Jistě tedy nepřekvapí, že vozy Horal splňují ty nejvyšší požadavky na kvalitu, která je mimo jiné garantována certifikovaným svařováním, lakováním v moderním průběžném lakovacím zařízení a podtrhnuta použitím komponentů renomovaných evropských výrobců (Walterscheid, Röchling, KNORR, Bucher...).
Technika Horal pro sklizeň pícnin
Sběrací vozy o ložném prostoru 21 až 52 m3 v provedení bez řezání jsou vhodné pro sběr suchých stéblových materiálů. Jsou vyráběny ve třech variantách: Horal CAPO 15, Horal SP 3-341.2 a Horal SP 3-341.4. Na přání lze osadit řezací ústrojí s 10, 20 nebo 40 noži, které slouží k rozřezání sbírané povadlé hmoty.
Vlastní sběr zajišťuje pětiřadý sběrač s natáčecími kopírovacími kolečky vybavený přítlačnou rolnou, která zajišťuje plynulý tok materiálu do vkládacího ústrojí. Sběr je čistý i u krátce pořezané hmoty. Rotor šroubovitého tvaru je osazen prstenci z materiálu Hardox, pružinové jištění řezacích nožů brání jejich deformaci při vniknutí kamení nebo jiných nežádoucích těles. Taktéž samotné nože jsou vyráběny z kvalitní pružinové kalené oceli a konstrukce zařízení umožňuje jejich nenáročnou výměnu. Dělený dvouřadý podlahový dopravník s dvourychlostní převodovkou umožňuje vyprázdnění hmoty z ložného prostoru do 3 minut. Závěs, sběrač, řezací ústrojí, koš a podlahový dopravník jsou hydraulicky ovládány jednoduchým řídícím panelem z kabiny traktoru. Vhodnou konstrukcí bylo u sběracích vozů Horal docíleno nízkého položení těžiště, což se pozitivně projevilo na vysoké svahová dostupnosti (až 10°), výborných jízdních vlastnostech a odolnosti proti převrácení.
Tab.: Sběrací vozy Horal
Typ | Rozměry vozu (d × š × v) [mm] | Ložný prostor | Celk. hmotnost [t] | |
Rozměry (d × š × v) [mm] | Objem dle DIN 11741 [m3] | |||
Horal CAPO 15 | 7 088 × 2 550 × 3 700 | 3 680 × 2 200 × 2 500 | 21 | 7 |
Horal SP 3-341.2 | 9 490 × 2 545 × 3 800 | 6 740 × 2 240 × 2 500 | 40 | 13 |
Horal SP 3-341.4 | 11 550 × 2 545 × 3 800 | 8 800 × 2 240 × 2 500 | 40 | 13 |
Senážní vozy Horal 32
Jedná se o víceúčelový vůz určený nejen pro sběr slámy, sena a zavadlé píce, ale i pro vrchní plnění řezačkou, kdy vysokotonážní náprava v kombinaci s tuhou konstrukcí umožňují také převoz těžké hmoty, např. kukuřice. Vlastní rám, vyztužený příhradovým nosníkem, je pevný a nedochází k jeho deformacím (kroucení) ani při plném naložení a jízdě v náročných podmínkách. Rovněž ostatní použité materiály jsou kvalitní, s nízkými nároky na údržbu a s vysokou životností.
Vůz je v základu osazen řezacím ústrojím s možností doplnění o rozdružovací válec na mechanický pohon, přičemž vyšší světlost podvozku umožňuje lepší průchodnost v silážní jámě. Stabilitu vozu a šetrnost k půdě poskytují širší pneumatiky o rozměrech 600/50 R22,5. U typů s vysokotonážní nápravou lze vůz plnit vrchem pomocí řezačky. Vkládací ústrojí je jednotné konstrukce a – v případě servisu, nebo pokud není zrovna potřeba – můžeme ho snadno vyjmout.
Samotné silážování představuje komplexní činnost, kde mimo jiné, kvalita siláže je podmíněna dobrým zhutněním a vytvořením prostředí bez vzdušného kyslíku. Vozy Horal 32 jsou pro tuto činnost ideální – v případě průjezdného silážního žlabu (jámy) umožňují jeho plynulé projetí a rozdružení píce na povrch do „mělkého koberce”. Vzniklou novou vrstvu je následně možné kvalitně zhutnit válcem a v silážním prostoru vytvořit anaerobní prostředí. Právě hutnění po menších rovnoměrných vrstvách je klíčové.
Tab.: Senážní vozy Horal
Typ | Rozměry vozu (d × š × v) [mm] | Ložný prostor | Celk. hmotnost [t] | |
Rozměry (d × š × v) [mm] | Objem dle DIN 11741 [m3] | |||
Horal 32 | 8 900 × 2 550 × 4 000 | 6 000 × 2 170 × 2 260 | 30 | 18 |
Krmné vozy Horal FU 25
Vysokotonážní, robustní a výkonný stroj slouží k přepravě a dávkování krmné hmoty, příp. štěpky. Je vybaven řiditelnou nápravou, podélným i příčným dopravníkem, rozdružovacími válci a nezávislým hydraulickým obvodem s vlastním agregátem, který zajišťuje veškeré pohony vozu. Podvozek je parabolicky odpružený. Plnění hmoty do vozu je prováděno vrchem.
Uvedené vozy jsou vedeny jako pracovní stroje přípojné, tudíž doposud nepodléhají povinné registraci. Nutností je sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Do roku 2018 krmný vůz Horal FU 25 pořídit jako pracovní stroj přípojný, který nepodléhá povinné registraci (to znamená, že vozidlo nemusí být zapsáno v registru vozidel, nemusí mít RZ, nemusí mít osvědčení z STK atd.).
Tab.: Krmné vozy Horal
Typ | Rozměry vozu (d × š × v) [mm] | Objem dle DIN 11741 [m3] | Celk. hmotnost [t] |
Horal 32 | 7 757 × 2 649 × 3 673 | 23 | 18 |
Novinka: Sběrný stroj od 2 m3
Na veletrhu TECHAGRO, konajícím se 3.–7. 4. 2016, bude představen malý sběrný stroj určený za traktory s výkonem od 30 kW. Stroj je ideální pro odvoz čerstvé píce a to přímo zapojený za traktor s čelní sekačkou. Zveme všechny zájemce do expozice BISO-Keibel s.r.o. , volná plocha – M, kde bude spolu s dalšími produkty k vidění.