Vedle techniky na kejdu Zunhammer se zásobníkem o objemu 21 m3 existují čtyři další nástavby. Zásobník na hnojivo a/nebo osivo VTU 19 o objemu dvakrát 9,5 m3, zásobník na řepu o obsahu 35 m3 a vyprazdňování přes škrabákové dno, zásobník na obilí s kapacitou 25 m3 a překládací šnek a univerzální rozmetadlo Bergmann s užitečnou kapacitou 26 nebo 30 m3. Samozřejmě lze nový Terra Variant 600 eco použít bez nástavby také k obdělávání půdy.
Novinky a technické parametry
Ale co vlastně znamená nový? Vzhledově se totiž tolik neliší. Ve skutečnosti převzal Holmer mnoho komponent a modulů z předchozího modelu a jen modifikoval detaily. Skutečné novinky jsme zaznamenali především u kabiny a motoru. Obojí se na vozidle zvenku jasně pozná. Motor podle obrovského tlumiče výfuku na pravé straně. A kabinu podle rovnoměrného kruhového čelního skla a úplně nového designu střechy. Pod velkou čelní kapotou Terra Variant je i nadále naftový motor V8 Mercedes Benz. Díky vstřikování AdBlue a SCR katalyzátoru – ten je umístěn ve velkém výfuku – splňuje agregát se zdvihovým objemem válců 15,9 l stupeň výfukových plynů IIIB (Tier 4 i). Jmenovitý výkon je 440 kW/598 PS při 1 800 ot./min, o 14 KS méně než dosud. Zato je ale řízení motoru optimalizováno tak, že při zvýšeném točivém momentu maximálně 2 800 Nm lze jezdit při 1 300 ot./min ještě úsporněji. Standardní pracovní otáčky se v normálním případě pohybují mezi 1 250 a 1 300 ot./min. U jízdního pohonu zůstalo vše při starém: Kardanovým hřídelem dozadu k 18/6 převodovce Powershift DF 500 od Funku a dále kardanovými hřídeli k oběma planetovým řídicím nápravám. Zadní náprava je napevno sešroubovaná s rámem, přední náprava je spojena dozadu přes kouli s podvozkem. Přední nápravu podepírají vždy dva hydraulické válce, a to i ve svahu, a zajišťují pružení. Na transportní šířce jen 3 m se pneumatikami 1050/50 R 32 změnilo stejně tak málo jako u řízení – a to je dobře! Řízení všech kol s vnějším poloměrem otáčení 17 m zajišťuje dostatečně snadnou ovladatelnost Terra Variant. V přesazené jízdě přejede na šířce cca 4 m půdu jen jednou. Aby za ním pracovní zařízení jelo rovně a bez šikmého tahu, sází Holmer na svůj kompletně otočný, dvojčinný tříbodový zdvihací mechanizmus kategorie IV.
Jednoduchost a komfort
Úplně nový pocit z jízdy slibuje kabina, která je s průběžným čelním sklem také na novém vyorávači řepy T4/40. Je výrazně tišší a komfortnější než předchozí verze. A zcela upřímně, v souvislosti s nízkými otáčkami je s těží slyšet, že stroj pracuje – ať už uvedených 60 dB(A) souhlasí nebo ne.
Úplně nové je také zavěšení kabiny i s pružením. Vpředu je rám nyní uložen kloubově. Zadní část je účinněji a citelně lépe než dříve odpružena prostřednictvím velkých gumových tlumičů. Dalšími znaky komfortu je dostatek místa, vzduchem odpružené sedadlo Grammer Actimo Evolution (vybavení na přání) a nyní výrazně výkonnější automatická klimatizace. Také ve věci ovládání už není co více si přát: terminál s velkou dotykovou obrazovkou s přídavným ovládáním knoflíky, joystick se všemi důležitými funkcemi, mnoho předvoleb a automatické ovládání, které velmi pomůže, a přehledná instrumentace na pravé loketní opěrce – všechny předpoklady pro vysoké výkony v trvalém směnném provozu. Pro ovládání hydrauliky nyní Holmer sází na diagnosticky schopný řídicí blok Bucher. Má umožnit přesnější ovládání.
Výhody
- Ventilátor s hydraulickým pohonem je sériově vybaven reverzní funkcí, kterou lze naprogramovat nebo ovládat ručně.
- Pro jízdy v noci lze dodat výkonné pracovní reflektory LED. V ceníku jsou uvedeny také až dvě zadní kamery s automatickým přepínáním.
- Všechny nástavby se obsluhují podle standardu ISOBUS.
- Pro jízdu po silnici se jen přepne jeden spínač, který pak automaticky všechno ostatní zařídí. Zadní náprava se podílí na řízení při přepravě až 30 %.
- Pro údržbu lze kabinu sklopit. A také u pevné nástavby lze pro údržbu a čištění nádrž s kejdou vpředu hydraulicky zvednout o 1,50 m.
Shrnutí
S Terra Variant 600 eco představuje Holmer update velkého vozu na kejdu. Při vývoji se soustředil na zvýšení jízdního komfortu a optimalizaci motoru v souvislosti s předpisy o výfukových plynech. Jízdní komfort a ovládání v nové kabině skutečně stojí za vidění. A také motor V8 od Mercedes Benz nedělá ostudu – i bez stupně IV.