Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Sklízecí mlátičky DEUTZ-FAHR kompletně v novém

Zveřejněno: 16. 12. 2015

DEUTZ-FAHR patří jako jeden z prvních výrobců sklízecích mlátiček na světě s téměř 125letou historií mezi absolutní špičku v této oblasti. Právě v letošním roce dokončil obnovu celé své nabídky sklízecích mlátiček.

Nejmenší model C6205 s novou kabinou a zvětšeným zásobníkem zrna

Nové řady C9000 a C7000 před rokem nahradily řadu 60 a přinesly spoustu vylepšení a nových prvků, které dále zvýšily produktivitu a celkovou hospodárnost sklízecích mlátiček DEUTZ-FAHR. V letošním roce pak došlo také na nejmenší modelovou řadu 6040, která byla nahrazena sklízecími mlátičkami C6000 a taktéž výrazně inovována především po stránce komfortu používání a motoru.

Koncept všech sklízecích mlátiček DEUTZ-FAHR je obdobný. Jedná se o klasické pěti a šestivytřasadlové stroje s roky ověřeným tříbubnovým mláticím systémem (u nejmenších modelů na přání). Vrcholová řada C9000 uzavírá nabídku čtyřmi špičkově vybavenými modely o výkonu 334 – 395 k taktéž v pěti nebo šestivytřasadlovém provedení. Řadu C7000 tvoří celkem 6 modelů o výkonu 250 až 334 k v pěti nebo šestivytřasadlovém provedení v různých konfiguracích. Nejmenší řada C6000 se pak vyrábí pouze v pětivytřasadlovém provedení o výkonu 230 k.

O pohon se ve všech případech starají úsporné šestiválcové motory Deutz o objemu 6,1 litru u pětivytřasadlových modelů řad C6000 a C7000 a 7,8 litru u všech ostatních. Unikátní konstrukce těchto motorů umožňuje odběr síly po obou stranách. To znamená, že na pravé straně motoru se nacházejí řemenové pohony pro celou mlátičku a na levé straně pohony hydraulické. Díky takovému zapojení je krouticí moment motoru rozdělen rovnoměrněji. Další výhodu představuje rovněž snadnější údržba.

Při vyprazdňování zásobníku dochází u všech modelů k navýšení výkonu o cca 10 %
Při vyprazdňování zásobníku dochází u všech modelů k navýšení výkonu o cca 10 %

Extra újezdnost, standardní šířka

Zajímavou a relativně novou možností u sklízecích mlátiček DEUTZ-FAHR je možnost vybavení modelu C9000 pásovým podvozkem. Také zde mysleli ve společnosti DEUTZ-FAHR na použitelnost takového stroje. Proto i v případě volby pásů o šířce 762 mm se zastaví šířka stroje na kritických 3,5 metrech. Tu překročí až při použití pásů o šířce 900 mm. To samé platí pro pneumatiky do velikosti 800/65 R32. Újezdnost zde tak nejde na úkor použitelnosti.

Extra porce šířky, extra plynulé vkládání hmoty

O efektivní sklizeň velkých ploch se starají lišty o šířce až 9 m, které jsou nyní navíc dostupné v provedení VarioCrop. Použití výrazně širších žacích lišt znamená navýšení množství materiálu dopravovaného k šikmému dopravníku. Nejvýkonnější řada C9000 proto dostala nový šikmý dopravník „Extra Feeding” s prstovým válcem vpředu. Jeho použití zajišťuje plynulý a rovnoměrný tok materiálu do mláticího ústrojí. Výsledkem je vyšší průchodnost celého mláticího systému.

Mláticí systém nových strojů zůstal věrný spolehlivému řešení z předchozí řady 60. Tříbubnový systém nabízí celkovou aktivní separační plochu až 2,1 m2 (1,76 m2 u pětivytřasadlových modelů) a na výkonu celého stroje je to znát. Výkon systému zvyšují rovněž další součásti, jako segmentový koš mláticího bubnu, nastavení mezery vpředu i vzadu nebo aktivní turboseparátor. Ten lze elektricky nebo mechanicky přestavit v celkem 5 stupních. Obsluha si díky tomu může velice přesně nastavit celý mláticí systém na aktuální podmínky a plodinu a dosahovat vždy optimálních výkonů.

Odseparovaná zrna jsou přiváděna z mláticího systému a z vytřasadel na dvoustupňovou přípravnou desku a dále na síta, která jsou profukována vzduchem přivedeným z turbínového ventilátoru. V případě nutnosti lze měnit poměr přiváděného vzduchu mezi spodní a horní síta. Materiál, který neprošel skrz čistící síta, je přiváděn zpět do systému oboustranných domlacečů na přípravnou desku. Množství hmoty monitoruje dvojice čidel na každém z dopravníků.

Kombinovaný efekt těchto systémů je opravdu skvostný a můžete ho vidět při každém pohledu do násypky. Čistota zrna je ukázková a množství nečistot bylo sníženo na minimum. Zásobník zrna se pyšní u všech modelů řady C9000 objemem plných 9 500 litrů a u pětivytřasadlových modelů řady C7000 dosahuje objemu o tisíc litrů nižšího. V případě řady C6000 je objem v poměru k výkonu nadprůměrných 7 000 litrů.

Sklízecí mlátička C9206 vybavená odpruženým pásovým podvozkem při sklizni obilí
Sklízecí mlátička C9206 vybavená odpruženým pásovým podvozkem při sklizni obilí

Stoprocentní rovina, stoprocentní výkon

Všechny typy klasických sklízecích mlátiček dokážou podávat plný výkon pouze, pokud pracují v rovinném stavu. Proto DEUTZ-FAHR nabízí všechny modely řad C7000 a C9000 také v provedení se systémem Balance, který je schopen až 20° bočního a 6° podélného vyrovnání celého stroje. Pak už nezáleží, v jakém terénu sklízecí mlátičky pracují – jejich výkon bude vždy 100%.

Nové modely C7000 a C9000 dále nabízejí novou úroveň komfortu. Přepracované kabiny si zachovaly jednoduchost a přímočarost ovládání. Luxusní sedadlo poskytuje řidiči dostatek pohodlí, sloupek volantu se dá nastavit ve třech osách. Pod sedadlem spolujezdce se nachází chladnička o objemu 21 litrů a výkonná klimatizace vytváří optimální prostředí. Velkých změn dostála také nyní výrazně větší kabina řady C6000, která je zcela nově konstruovaná s novým ovládacím joystickem a upraveným pravým ovládacím panelem.

Komfortní kabina s novým ergonomickým ovládacím joystickem
Komfortní kabina s novým ergonomickým ovládacím joystickem

Výsledky potvrzené v českých podmínkách

V letošním roce se na českých polích doslova prohánělo hned několik modelů nových řad, včetně topmodelu C9000 s pásovým podvozkem. Ihned na začátku nové sklízecí mlátičky DEUTZ-FAHR udivily snad každého svým lehkým chodem a velmi vysokou kvalitou vymláceného zrna. Největší překvapení však nastalo ve velmi vzrostlých řepkových a pšeničných porostech, kde i přes výnos 4,5 respektive 8,5 tuny dosahovaly sklízecí mlátičky výkonů kolem 3,3 až 3,5 hektarů za hodinu. I s menšími přejezdy tak nebylo za dlouhých letních dní problémem dosáhnout denního výkonu kolem 35 ha. Dalším překvapením byla průměrná spotřeba za celou sezónu, která se u všech strojů udržela pod 12 l/ha. V praxi to znamenalo, že sklízecí mlátičky DEUTZ-FAHR jezdily se středně velkou nádrží na naftu o objemu 750 l tankovat většinou až po dvou dnech plného sečení.

Závěrem lze říci, že nové řady C9000, C7000 a C6000 přináší osvědčenou techniku, která byla postupnou inovací posunuta opět o kus dále v oblasti výkonu, spolehlivosti a hospodárnosti. A hospodárné nové stroje skutečně jsou. Vždyť první testy již prokázaly, že náklady na tunu sklizeného materiálu jsou bezkonkurenčně nejnižší ve své třídě a přitom hodinové výkony patří mezi nejlepší v daném segmentu klasických sklízecích mlátiček. Přidáme-li velmi snadnou údržbu těchto strojů a více než stoletou historii ve výrobě sklízecích mlátiček, je inovovaná nabídka od značky DEUTZ-FAHR více než zajímavá.

Autor: Ing. Václav Baštýř
Foto: Archiv školy

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek