Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

S půl století starým traktorem z Vysočiny až k Baltu

Zveřejněno: 18. 10. 2016

Pan Martin Havelka podnikl se svým Zetorem 25 téměř 800 kilometrů dlouhou cestu na sraz veteránů v Polsku. Ze Žďáru nad Sázavou zvládl dojet až k Baltu za 4 dny.

Cílovou destinací bylo baltské přímořské město Łazy, které leží mezi mořem a jezerem Jamno. Trasa byla rozdělena do několika denních etap dlouhých od 150 do 220 kilometrů a proběhla bez jakýchkoliv komplikací.

Cesta vzbuzovala velký zájem okolí, dokonce nad ní převzalo patronát velvyslanectví České republiky ve Varšavě. Do konečné destinace v Polsku dorazil Martin Havelka za policejního doprovodu spolu s dalšími účastníky setkání veteránů. Po příjezdu následovalo slavnostní zahájení setkání historických farmářských strojů.

S pětadvacítkou jezdím pravidelně po akcích v České republice a snažím se jezdit hlavně po kolech. Problémy po cestě nebyly. Traktor potřeboval jenom naftu. Jedině poslední den v Łazech jsem vyměnil jednu žárovku v zadním světle,” říká ke své cestě Martin Havelka.

Sraz veteránů v Polsku

Velká část účastníků svůj stroj na sraz veteránů v Polsku přepravila v lafetách nebo kamionem. Po krátkém dopisování s hlavním pořadatelem Martin Havelka cestu po kolech přijal jako výzvu, když se dověděl, že v loňském ročníku přijel Ursus C45 po kolech skoro 700 km z Bielsko-Biele. Tak proč by to nedokázal Zetor? Věděl, že etapy po cca 200 až 250 kilometrech by neměly být problém. Samotné finální plánování, částečně i z důvodu neustálých změn na straně pořadatele v Polsku, naplánoval skoro den před odjezdem a například projetí Poznaně řešil až na místě.

K organizaci výpravy

Hlavní, co bylo potřeba k organizaci výpravy, byla podpora a pomoc manželky Lenky. Společně se šestiletým synem Martina doprovázela autem, kterým zajišťovala zázemí a eventuální technickou pomoc. Po celou cestu pořizovala foto a video dokumentaci a celkově se starala o zdárnou cestu. Za to jí patří největší dík. Pak už bylo potřeba jenom 100 litrů nafty a oblečení do deště, protože každý den se ujelo přinejmenším 80 kilometrů v dešti.

Komplikace v podstatě nebyly, vše se dařilo operativně vyřešit a s lokálními obtížemi, jako byl průjezd Poznaní, pomohli polští přátelé. Ti se také postarali o ubytování a stravování po cestě. Nic z toho nebylo domluveno dopředu. Vše se řešilo spontánně během cesty. Polským kolegům za to patří velké poděkování.

Plány do budoucna

Když už se Martin Havelka letos dostal k moři, to znamená výškově na hladinu moře, tak by rád zkusil ještě opak a pokusil se vyjet tak vysoko, jak se v Evropě legálně vyjet dá, ale to je zatím ve fázi příprav. Jinak jsou samozřejmě v plánu různé traktorové akce v ČR, ale i jedna větší v Polsku. To ukáže čas a finance.

Autor: Jitka Shrbená
Foto: Lenka Myšková

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek