Cílovou destinací bylo baltské přímořské město Łazy, které leží mezi mořem a jezerem Jamno. Trasa byla rozdělena do několika denních etap dlouhých od 150 do 220 kilometrů a proběhla bez jakýchkoliv komplikací.
Cesta vzbuzovala velký zájem okolí, dokonce nad ní převzalo patronát velvyslanectví České republiky ve Varšavě. Do konečné destinace v Polsku dorazil Martin Havelka za policejního doprovodu spolu s dalšími účastníky setkání veteránů. Po příjezdu následovalo slavnostní zahájení setkání historických farmářských strojů.
„S pětadvacítkou jezdím pravidelně po akcích v České republice a snažím se jezdit hlavně po kolech. Problémy po cestě nebyly. Traktor potřeboval jenom naftu. Jedině poslední den v Łazech jsem vyměnil jednu žárovku v zadním světle,” říká ke své cestě Martin Havelka.
Sraz veteránů v Polsku
Velká část účastníků svůj stroj na sraz veteránů v Polsku přepravila v lafetách nebo kamionem. Po krátkém dopisování s hlavním pořadatelem Martin Havelka cestu po kolech přijal jako výzvu, když se dověděl, že v loňském ročníku přijel Ursus C45 po kolech skoro 700 km z Bielsko-Biele. Tak proč by to nedokázal Zetor? Věděl, že etapy po cca 200 až 250 kilometrech by neměly být problém. Samotné finální plánování, částečně i z důvodu neustálých změn na straně pořadatele v Polsku, naplánoval skoro den před odjezdem a například projetí Poznaně řešil až na místě.
K organizaci výpravy
Hlavní, co bylo potřeba k organizaci výpravy, byla podpora a pomoc manželky Lenky. Společně se šestiletým synem Martina doprovázela autem, kterým zajišťovala zázemí a eventuální technickou pomoc. Po celou cestu pořizovala foto a video dokumentaci a celkově se starala o zdárnou cestu. Za to jí patří největší dík. Pak už bylo potřeba jenom 100 litrů nafty a oblečení do deště, protože každý den se ujelo přinejmenším 80 kilometrů v dešti.
Komplikace v podstatě nebyly, vše se dařilo operativně vyřešit a s lokálními obtížemi, jako byl průjezd Poznaní, pomohli polští přátelé. Ti se také postarali o ubytování a stravování po cestě. Nic z toho nebylo domluveno dopředu. Vše se řešilo spontánně během cesty. Polským kolegům za to patří velké poděkování.
Plány do budoucna
Když už se Martin Havelka letos dostal k moři, to znamená výškově na hladinu moře, tak by rád zkusil ještě opak a pokusil se vyjet tak vysoko, jak se v Evropě legálně vyjet dá, ale to je zatím ve fázi příprav. Jinak jsou samozřejmě v plánu různé traktorové akce v ČR, ale i jedna větší v Polsku. To ukáže čas a finance.