Jen pro zajímavost: v současné době je na veletrh GaLaBau, který se koná v Norimberku ve dnech 17. až 21. září, přihlášeno 23 vystavovatelů z České republiky. Z toho 16 bude mít samostatné expozice a zbylých 7 bude vystavovat na tzv. Společné expozici. Přehled, kde přesně české firmy na veletrhu naleznete, najdete v článku GaLaBau 2014 v kostce.
1. Oficiální účasti českých firem
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR v rámci svých proexportních programů organizuje oficiální účasti českých vystavovatelů na veletrzích a výstavách v zahraničí (OČÚ). Forma a rozsah podpory se odvíjí od kategorie akce, počtu přihlášených vystavovatelů, dostupné veletržní plochy a finančních limitů MPO. Takových výstav z různých oborů bývá 50–60 za rok a podle charakteru veletrhu existují tři kategorie Českých oficiálních účastí, které se liší mírou poskytované podpory:
A) Národní výstava
Národní výstavy jsou akce zaměřené především na prioritní teritoria, jejichž hlavním rysem je partnerství státu a podnikatelských subjektů. Tyto výstavy bývají pořádány samostatně mimo mezinárodní výstavní akce, případně se jedná o mezinárodní veletrhy, na kterých ČR může vystupovat jako tzv. partnerská země. Jejich organizace předpokládá účast minimálně 20 vystavovatelů. MPO hradí vystavovatelům mj. výstavní plochu a stavbu expozice a doprovodnou propagaci odpovídající charakteru akce, příslušnému teritoriu a finančním možnostem MPO (např. společenské akce, semináře, workshopy, tiskové konference, inzerce, společné multimediální prezentace aj.) včetně případného kulturního a doprovodného programu. MPO zajišťuje vydání katalogu „Průvodce národní výstavou”.
B) Společná expozice vystavovatelů
Jedná se o společné expozice minimálně 6 českých vystavovatelů a MPO se společným zázemím na veletrzích s všeobecným či odborným zaměřením. MPO hradí vystavovatelům mj. výstavní plochu a stavbu expozice a doprovodnou propagaci. Firmy, které budou vystavovat mimo českou expozici, se mohou zúčastnit doprovodných programů organizovaných MPO v rámci veletrhu. MPO zajišťuje vydání katalogu „Průvodce společnou expozicí ČR”.
C) Samostatné expozice vystavovatelů
Jedná se obvykle o specializované veletrhy, nepředpokládá se společná expozice vystavovatelů, cílem je umožnit každému vystavovateli umístit vlastní expozici do preferovaného pavilonu podle nomenklaturního členění veletrhu. Podmínkou je účast minimálně 5 vystavovatelů. MPO hradí vystavovatelům výstavní plochu, základní zápis do katalogu výstavy a společnou přepravu tiskových informačně propagačních materiálů a doprovodnou propagaci. MPO však nehradí stavbu expozice.
Mezi OČÚ pro rok 2014 se nám z našeho oboru podařilo prosadit veletrh AGROSALON, který se koná ve dnech 7. až 10. 10. 2014 v Moskvě.
2. Specializované veletrhy a výstavy
Agentura na podporu obchodu CzechTrade je realizátorem projektu Specializované veletrhy a výstavy (SVV), který je zaměřen na zvýšení marketingové připravenosti zejména malých a středních podniků na zahraničních trzích. Projekt je podpořen z programu MARKETING.
Cílem projektu je poskytnout prostřednictvím společné účasti na vybraných specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí cílovým skupinám – profesním (oborovým) organizacím a individuálním podnikům, zejména malým a středním, zvýhodněné služby zaměřené na zvyšování konkurenceschopnosti výrobků a služeb firem se sídlem v ČR na zahraničních trzích.
Uvedený projekt je závislý na finančních zdrojích, seznam však ročně zahrnuje okolo 60 zahraničních veletrhů. Podpora v rámci projektu SVV je poskytována v souladu s nařízeními Komise (EU) a Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis. Na základě těchto nařízení nesmí celková výše podpory de minimis poskytnutá jednomu podniku v daném tříletém období přesáhnout částku 200 000 EUR.
Mezi SVV pro rok 2014 byl na základě našeho návrhu zařazen právě veletrh GaLaBau, který se koná ve dnech 17. až 20. 9. 2014 v Norimberku.
3. Vybrané veletrhy a výstavy
Zahraniční kanceláře agentury na podporu obchodu CzechTrade ve spolupráci s obchodními odděleními českých velvyslanectví využívají prostředků tzv. ekonomické diplomacie a organizují na vybraných veletrzích a výstavách v zahraničí prezentace českých firem. Formou bývá zpravidla katalogová prezentace, nicméně na většině akcí je možné i vystavování exponátů a osobní účast zástupců výrobních firem.
Seznam se tvoří průběžně podle vyhlašovaných veletržních akcí a konjunkturální situace v jednotlivých zemích a průmyslových oborech.