Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Oprava turbodmychadla? Volte originální díly

Zveřejněno: 4. 1. 2017

Kvalitně opravené turbodmychadlo z originálních náhradních dílů na první pohled od laciného kusu z nekvalitních komponentů nerozeznáte. Skříň může být v obou případech originální, ale rozdíl mezi originálními a neoriginálními díly uvnitř skříně je zásadní. Tyto kritické komponenty totiž zajišťují správnou funkčnost turbodmychadla a následně i celého motoru vozidla.

Dle nezávislé studie skupiny Millbrook Group UK, předního evropského testovacího střediska motorových komponentů, jsou emise Nox vyšší o 8–28 % u turbodmychadla neoriginálního v porovnání s turbodmychadlem originálním. Emise CO2 byly také vyšší, a to přibližně o 3 % (o 2,8 až 4,5 g/km). Vozidla s motory osazenými neoriginálním turbodmychadlem také vykazovala nižší krouticí moment v nízkých otáčkách a to až o 15–40 %!

Turbodmychadlo renovované pomocí originálních komponentů a turbodmychadlo renovované z komponentů neoriginálních – na první pohled vypadají často identicky, jelikož mají originální skříně původního výrobce. Rozměrové tolerance komponentů uvnitř ložiskového uzlu originálního turbodmychadla se pohybují v rozmezí 4 mikrometrů, což je 17× méně než průměr lidského vlasu. Ložiskový uzel turbodmychadla z originálních dílů je vyvážen až k 250 000 ot/min, zatímco u turbodmychadla z dílů neoriginálních je typicky vyvážen až do rozmezí 60–80 000 ot/min, což je hluboko pod hranicí provozních otáček turbodmychadla. Turbodmychadlo je tím předurčeno k vibracím ve vyšších otáčkách.

Rozdíly ve zpracování natáčecího ústrojí

Z obrázků jsou v první řadě patrné rozdíly ve zpracování lopatek natáčecího ústrojí. Originální natáčecí ústrojí (vpravo) má zcela jiné kontury i rozměry naklápěcích lopatek na rozdíl od neoriginální repliky (vlevo). Další podstatný rozdíl je, že replika obsahuje pouze 9 lopatek namísto 11! Tyto zásadní rozdíly v konstrukci budou mít jako důsledek špatnou funkci turbodmychadla, což se projeví zejména nižším výkonem a vysokou spotřebou. Vzhledem ke kompletnímu rozhození průtoku spalin turbínovou částí je vysoce pravděpodobné, že turbodmychadlo zapříčiní i pád vozidla do nouzového režimu.

Natáčecí ústrojí
Natáčecí ústrojí

Rozdíly ve zpracování ložiskového středu

Další rozdíly najdeme uvnitř ložiskového středu – turbodmychadlo po opravě z neoriginálních dílů má kluzná ložiska jednodušší konstrukce. Radiální ložiska postrádají drážky dynamického odlehčení. Turbodmychadlo, dle typu a velikosti, musí odolávat až 250 000 ot/min – je naprosto nezbytné, aby ložiska byla konstruována a vyrobena přesně dle technických specifikací originálního výrobce turbodmychadla. Ložiska také musí splňovat patřičné výrobní tolerance a tím zabezpečovat korektní olejovou průtočnost. Mezi hřídelí rotoru a kluznými ložisky musí být přítomen film oleje, který působí jako mazací i chladicí médium. Pokud je omezen jeho přívod, dojde k postupnému poničení kluzných ložisek turbodmychadla a následnému selhání.

Axiální a radiální ložiska
Axiální a radiální ložiska

Problémy s regulací turbodmychadla

Regulace neoriginálního turbodmychadla je zrezivělá. Lze těžko říct, jestli se jedná o nový komponent, nebo starý recyklovaný díl. Mimo rez a ubohé zpracování je pružina regulace nevhodná, jelikož nesplňuje výrobcem předepsanou tvrdost. V kombinaci s nepřesně zpracovaným natáčecím ústrojím proměnlivé geometrie je patrné, že regulace proměnlivé geometrie lopatek turbíny nebude pracovat korektně. Vozidlo bude mít vyšší spotřebu, nižší výkon a bude padat do nouzového režimu.

Regulační ventil
Regulační ventil

Proces opravy turbodmychadla

Opravy turbodmychadel jsou realizovány na naběhlé náklady, tzn., že každé turbodmychadlo projde rozborkou a diagnostikou, během které bude stanovena cena i rozsah opravy – tento krok je zdarma stejně jako vyzvednutí turbodmychadla u zákazníka. Rozsah opravy je vždy závislý na konkrétních závadách turbodmychadla, nicméně lze je pro informativní účely rozdělit do třech kategorií – základní oprava, střední oprava a generální oprava. Základní oprava je nejčastějším typem opravy, jelikož pomáhá řešit problémy, které jsou charakterizované lehkými úniky oleje a zvětšenými vůlemi rotoru. Tyto závady způsobují snížení výkonnosti vozidla, kouřivost, nadměrnou spotřebu oleje.

Základní oprava

Typickou součástí základní opravy je výměna radiálních i axiálních ložisek, těsnícího pouzdra, pístních kroužků a čistění skříní turbodmychadla ultrazvukem i pískováním. Díky pískování dojde také k zahlazení drobných povrchových nerovností turbínové skříně, které by jinak působily jako lapače karbonu a narušovaly průtok spalin turbínovou skříní. V případě moderního elektronicky regulovaného turbodmychadla je vlivem znečištění a karbonizace rovněž nutno na speciálních zařízeních vyčistit, nastavit a případně vyměnit jednotlivé komponenty ústrojí turbínových lopatek s proměnlivou geometrií. Pokud nedošlo k včasné aplikaci základní opravy turbodmychadla, dojde vlivem opotřebení ložisek a zvětšení vůlí ke kontaktu dmychadlového kola nebo rotoru se skříní turbodmychadla – zde už základní oprava nepomůže a je potřeba aplikovat střední až generální opravu a poničené komponenty vyměnit.

Kontrola opraveného turbodmychadla

Po kompletaci turbodmychadla z renovovaných nebo nových originálních dílů následuje vyvážení ložiskového středu na strojích Schenck nové generace a kalibrace elektronického aktuátoru specializovaným přístrojem od výrobce turbodmychadla. Ta spočívá v nastavení maximální i minimální mezní úrovně dráhy regulace a její polohy. Jedná se o nezbytný krok ke správné funkčnosti turbodmychadla a celého motoru. Proces opravy pak završí fyzický test turbodmychadla na testovací stanici a „horká zkouška”, během které je turbodmychadlo napojeno na okruh mazání a je roztočeno až k hranici výrobcem maximálně povolených provozních otáček. Při simulaci reálného provozu na testovací stanici – zkušebnímu stavu je turbodmychadlo také testováno na správné hodnoty vibrací laserovými snímači a je kontrolována těsnost ložiskového středu na případný únik oleje.

Autor: Daniel Dvořák
Foto: viz popisky

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek