Znám řadu strojníků a traktoristů, kterým při pohledu na nakladač, jenž by do lopaty možná schoval i malý osobní automobil, zazáří oči a než se nadějete, tak sedí za volantem a otáčejí klíčkem v zapalování. Ale má takový nakladač smysl při nasazení v zemědělství? Má! Nejsou to stroje úplně pro každého, ale v naší republice existuje množství velkých podniků, které skrz velké výměry senážních a silážních plodin bojují každoročně při sklizni s časem a stejně tak i s počasím. Není proto výjimkou, že dnes na jednom poli vedle sebe jezdí dvě výkonné řezačky a u silážních žlabů se střídá i hodně přes deset odvozců.
Nakladač L 550 AGRO
A toto je ten pravý okamžik, kdy se do hromady siláže, kterou právě vysypal 40 nebo 50kubíkový návěs, zakusuje svým rozhrnovacím adaptérem nakladač L 550 AGRO od společnosti Liebherr. Tento „drobeček”, který má s rozhrnovacími vidlemi téměř 19 tun, se skutečně nezalekne ani dvou řezaček a směle rozváží ve žlabu jednu fůru za druhou.
Není se ale čemu divit, vždyť tento nakladač patří svou konstrukcí do třídy velkých tzv. „lomových” nakladačů. Čistě „lomová” mašina by však zemědělcům moc platná nebyla, proto se tyto stroje pro zemědělství osazují robustními výložníky s jednoválcovou paralelní kinematikou pákového mechanismu a rychloupínací deskou pro snadnou výměnu nářadí. Reverzibilní pohon ventilátoru obrovského chladiče, který je navíc umístěn v nejčistším místě stroje, tzn. za kabinou, zajišťuje maximální výkon chlazení a strojník se tedy teplotou chladicí kapaliny nemusí zabývat ani v těch největších tropech. A jak je to s tou lopatou, která by pozřela i malý automobil? Tyto mašiny musí umět naložit i ty nejvyšší návěsy se všemožnými nástavkami apod. Pro tyto případy jsou stroje Liebherr L 550 AGRO vybavovány povětšinou výklopnými lopatami o objemu 4,5 m3, které pohodlně vyklápějí 5 tun hnoje z výšky až 4,7 metru. Takže si jistě dokážete představit, jaký je to frmol, když se tenhle fešák zakousne do hromady na polním hnojišti. A překládka řepy nebo obilí na kamiony je pak pro něj spíš už jen taková oddechovka.
Jak si ale takový kolos poradí v blátivém poli a co hutnění půdy? Naštěstí i na tohoto výrobce Liebherr myslel a nakladač je možné osadit šípovými radiálními pneumatikami o šíři 750 mm, které ve spolupráci s hydrostatickým pohonem a samosvornými diferenciály hravě vyprostí nakladač z jakéhokoliv bahnitého průšvihu. Ne nadarmo slaví Liebherr se svým léta vyvíjeným hydrostatickým pohonem velké úspěchy také např. v pískovnách, kde je velmi měkké podloží a kde dost často končí veškerá sranda.
Jak již bylo zmiňováno, tento pracant patří v říši nakladačů do královské třídy, a proto je také osazen vskutku vypilovanými 7litrovými motory, které Liebherr již léta vyrábí ve vlastní motorárně ve švýcarském městě Bulle. Kromě toho má tento tradiční německý průmyslový výrobce vlastní fabriky na hydrauliku, elektroniku a samozřejmě výrobní závody, ve kterých ze surové oceli vznikají tyto kvalitní a spolehlivé stroje. A proto, že je tento článek věnován obr nakladačům, musím ještě zmínit, že Liebherr nabízí pro ještě náročnější zákazníky také bez mála 20tunový stroj v plné AGRO verzi typu L 556. A pokud existuje nějaký „fajnšmekr”, kterému by i toto bylo málo, pak je tu i AGRO verze nakladače L 566, který má přes 25 tun, 800 mm široké šípové pneumatiky, 6kubíkovou výklopnou lopatu, 10litrový motor a víc už toho snad ani neprozradím, protože to až nahání hrůzu. Tak strojům zdar a ať se nám všem daří v nadcházející sezóně!