Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Novinky v oblasti techniky pro sklizeň pícnin

Zveřejněno: 26. 4. 2016

Oblast sklizně pícnin představuje dynamicky se rozvíjející skupinu zemědělské techniky. Stejně jako v jiných oblastech hlavní důraz inovací směřuje ke zvýšení výkonnosti a efektivity práce. Představíme vám proto pár novinek, které splňují veškeré požadavky a jistě se stanou vaším neodmyslitelným pomocníkem.

Variabilní sběrací lis RB455 (archiv firmy AGRI CS a.s.)

Svinovací lisy

V poslední době je mezi zemědělci patrná obliba lisů na válcové balíky. Ty mají oproti lisům na hranolovité balíky nižší požadavky na příkon a rovněž obecně nižší cenu. Poměrně velkou nevýhodou lisů je však nutnost po dosažení požadované velikosti balíku zastavit a provést ovinutí sítí nebo provázkem. Tato nevýhoda bude s velkou pravděpodobností u některých typů lisů v nejbližší době odstraněna. V nedávné době byl představen funkční prototyp lisu, který využívá systém „dvou komor” tvořených jedním nekonečným pásem. V okamžiku dosažení požadovaného průměru je balík přesunut do zadní části lisu, kde dojde k jeho ovázání. Po ovázání se otevře v zadní části víko komory a balík vypadne na pozemek. Zároveň v přední části dojde k utvoření jádra následujícího balíku, aniž by byl proces přerušen. Výhodou tohoto systému je odpadnutí zastavení při ovázání balíku. To v konečné podobě povede nejen k vyšší produktivitě práce (podle údajů výrobce 110–130 balíků za hodinu), ale i k nižší únavě řidiče. Řidič se může více koncentrovat na jízdu po nahrnutém řádku a není tolik zatěžován sledováním práce lisu a častému zastavování. V současné době se však jedná o vývojový koncept, který podléhá patentové ochraně. Jeho uvedení na trh však bude znamenat poměrně zásadní změnu v této oblasti.

Sklízecí řezačky

Soudobá koncepce sklizně pícnin (nebo kukuřice) s využitím sklízecí řezačky je obtížně logisticky řešitelná. Velmi často v praxi dochází k prostojům sklízecí řezačky z důvodu špatné organizace odvozních prostředků. Výkon sklízecích řezaček sice neustále roste, avšak logistika přepravy a ukládání řezanky velmi často zůstávají na stejné úrovni. Existuje mnoho nových elektronických systémů, které práci výrazně usnadňují. Mezi zajímavé novinky patří systém pro usnadnění plnění odvozních prostředků. Jeho základním principem je využití laserové skenovací hlavy pro sledování naplněnosti odvozního prostředku. Laserový skener vyhodnotí polohu a tvar korby a provede případnou změnu nastavení geometrie pro optimální metací podmínky a minimalizaci ztrát. Systém rovněž načte další odvozní prostředek při naplnění předchozího. Navíc usnadňuje práci řidiče řezačky, který má více času sledovat funkční parametry stroje a pružně reagovat na případné změny a překážky. Navíc dochází k samočinné lokaci prázdných míst na korbě návěsu, což je zejména u velkých odvozních prostředků velice výhodné.

Přeprava objemových hmot a balíků

Pro siláž a senáž jsou určeny velkoobjemové vozy, obvykle lehčí konstrukce než vozy s vanovou korbou. Způsob vyprázdnění je výtlačným čelem nebo podlahovým řetězovým dopravníkem s příčkami. Mohou tak být vybaveny polohovacím předním čelem pro plnění od sklízecí řezačky při průseku pozemku a zadními rozdružovacími válci pro lepší rozvrstvení materiálu při vykládání. Pro dopravu siláže a senáže se také běžně používají vozy na přepravu sypkých materiálů doplněných o zvýšené bočnice.

Pro sběr a přepravu senáže, sena a slámy se používají sběrací vozy. Ty jsou osazeny sběracím, vkládacím a řezacím mechanismem. Pro jednotlivé materiály se řezací mechanismus dá vyřadit z provozu nebo zredukovat počet nožů pro požadovanou délku materiálu. Na podlaze ložné plochy je řetězový dopravník s příčkami. Rovněž můžou být osazeny rozdružovacími válci. Tyto vozy mají pro lepší stlačení hmoty (největší modely těchto vozů pojmou při středním stlačení až 100 m3 hmoty) ve stropní části profily. Pokud tomu tak není, mluvíme o tzv. kombinovaných sběracích vozech. Ty mají zesílené bočnice a mohou odvážet i siláž od sklízecí řezačky. Senáž, seno a sláma mohou být i ve formě válcových nebo hranatých balíků. Pro ty jsou určeny různé přívěsné vozy bez bočnic. Nebo samosběrací vozy, které balík naloží a jsou je schopny po přepravě na určeném místě stohovat.

Použití nákladních automobilů je dlouhodobě využívanou alternativou traktorové dopravy. Výhodou této dopravy je zejména vyšší rychlost dopravních prostředků. Obecně platí, že její efektivita roste s rostoucí vzdáleností přepravy. Velkou nevýhodou nákladních automobilů je naopak vyšší tlak na půdu a rovněž některé legislativní omezení. V nedávné době se zdálo, že nákladní automobily jsou spíše na ústupu a jde jen o využití dožívající techniky. V současné době však díky novým technickým řešením lze hovořit o určité renesanci automobilové dopravy v zemědělství. Nákladní automobil v zemědělství nelze chápat jen jako stroj pro převoz sypkých hmot. Velmi častou jsou automobily vyrobeny jako nosiče výměnných nástaveb. Toto řešení zvyšuje roční využití nákladního automobilu. Mezi běžné nástavby patří rozmetadla statkových i minerálních hnojiv, dále cisterny nebo i postřikovače. Nákladní automobil bývá vybaven redukční převodovkou a také pohonem všech kol. Mezi nevýhody nákladních automobilů naopak patří zejména vysoké pořizovací náklady a také vyšší fixní náklady na provoz (pojištění a silniční daň).

I tento problém může mít své řešení. V loňském roce vzbudil značnou pozornost odborné veřejnosti speciální tahač návěsů od tuzemské automobilky. Tento stroj může být navíc homologován jako traktor. Tahač, který je koncipován jako tříosý, má řiditelnou přední a zadní nápravu. Osazené pneumatiky jsou širší, než je standard u nákladních automobilů a mají nižší provozní tlak. Rovněž vzorek pneumatik je upraven pro potřeby zemědělství. Možná přepravní rychlost je z legislativních důvodů omezena na nižší hodnotu, než je obvyklé u nákladních automobilů. Tahač pak může tahat běžný kamionový návěs nebo speciálně upravený návěs. Úpravy mohou spočívat v osazení nízkotlakými pneumatikami, ale i v použití specializované nástavby. Mezi používané návěsy patří nejen klasické sklápěcí, ale i cisternové nebo např. pro převoz řezanky. Toto řešení představuje velice zajímavou alternativu zejména pro velké zemědělské podniky a podniky služeb.

Autor: Ing. Petr Novák, Ph.D.
Foto: Archiv redakce

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek