Dnes je 27.11. – svátek slaví Xenie

Nákladní automobil – nosič výměnných zemědělských nástaveb

Zveřejněno: 24. 9. 2015

Ve společnosti Porgest se vývojem a výrobou nástaveb na nákladní automobily zabýváme již více než 15 let. Po celou dobu se snažíme vycházet vstříc specifickým požadavkům našich zákazníku a hledat společně s nimi řešení, která by vyhověla všem požadavkům za co možná nejnižší náklady.

Vyvíjíme a vyrábíme zejména sklápěčové korby v mnoha provedeních (jednostranné, dvoustranné a třístranné). Rovněž se zabýváme vývojem a výrobou valníkových plošin a dalších speciálních nástaveb. Našimi zákazníky jsou stavební a těžařské společnosti a v posledních letech také společnosti zabývající se jak zemědělskou výrobou, tak přepravou zemědělských komodit.

Nosič výměnných nástaveb

Podvozek upravený na tzv. nosič výměnných nástaveb se ukazuje jako ideální k využití v oblasti zemědělské výroby. Takto upravený podvozek díky výměnnému systému umožňuje optimální využití v průběhu celého roku.

Základem celé úpravy podvozku je výroba a montáž speciálního mezirámu, který je opatřen zesíleným nástřikem DINITROL pro zvýšení odolnosti a prodloužení životnosti. Tento rám je konstruován pro jednotlivý typ podvozku tak, aby vyhověl individuálním požadavkům jak zákazníka, tak technickým požadavkům výrobce podvozku. Dále je automobil vybaven hydraulickým systémem sklápění a dalšími hydraulickými vývody pro další hydropohony podle požadavků jednotlivých klientů. Rovněž může být vmontována speciální pomocná převodovka, která umožňuje připojení dalších zemědělských nástaveb (např. rozmetadla). Podvozek je rovněž dovybaven vzduchovým přizvedáváním, které v kombinaci s odstavnýma nohama dodávanýma k našim výměnným nástavbám umožňuje jejich snadnou výměnu. Odstavená nástavba pak stojí na těchto nohách. Samozřejmostí je instalace všech ovládacích prvků do kabiny vozidla.

Pro přestavbu podvozku používáme zejména podvozky Tatra. V posledních třech letech hlavně jejich model PHOENIX s rozvorem 3900 mm. Tento plně pohonný podvozek nachází v oblasti zemědělské výroby maximální využití svých schopností s minimálními provozními náklady. Samozřejmě vycházíme vstříc i zákazníkům, kteří chtějí využívat podvozky jiných výrobců a značek.

Naše výměnné nástavby

  1. Univerzální korba – je vyráběna jako dvoustranná (doprava a dozadu) a v základním uspořádání je určena pro přepravu obilovin a podobných komodit. Se speciální sadou je pak určena pro práci pod řezačku, popř. pro přepravu komodit s nižší měrnou hmotností. Nedílnou součástí jsou odsypová okýnka vzadu, pochozí lávky a plachtování.
  2. Korby pro siláž-senáž – vyžadují maximální objem a větší výsypný otvor, proto jsou vyráběny jako jednostranné (obvykle sklopné doleva). S úspěchem je využíváno kompletní hydraulické ovládání celé bočnice, a to jak její odjišťování, tak odklápění bočnice. Tyto korby můžou mít objem až 31 m3 (v provedení na tříosý podvozek).
  3. Korby pro obilí – vyrábějí se nejčastěji jako dvoustranné (obvykle doleva a dozadu). Bočnice je možné ovládat jak mechanicky, tak hydraulicky. Na rozdíl od univerzálních koreb jsou opatřeny středovými sloupky. Zadní čelo se otvírá obvykle automaticky od rámu vozidla. Samozřejmostí jsou také odsypová okýnka vzadu, pochozí lávky a plachtování .
  4. Klasická jednostranná korba sklopná dozadu v provedení výměnná nástavba – tato korba je určena k převozu méně objemných komodit s vyšší měrnou hmotností. Zejména zemina, štěrky, písky apod. Díky tomu je možné další využití nákladních automobilů v období, kdy nejsou využity primárně v zemědělské výrobě (například v zimním období).

Všechna provedení koreb jsme samozřejmě schopni dodat jak pro nákladní podvozky, tak jako dostavbu na přívěsy různých výrobců.

Při výrobě těchto ocelových koreb používáme s úspěchem vysokopevnostní materiály (DOMEX) a materiály otěruvzdorné (HARDOX). Využíváním těchto materiálů se daří držet hmotnost koreb na přijatelné úrovni i při velkých vlastních objemech koreb.

Korby z hliníku

Pro nejnáročnější zákazníky vyrábíme korby z hliníku, kde dochází k významné úspoře ve vlastní hmotnosti korby (až 30 %) a tím pádem je možné přepravovat více vlastního materiálu než na těžších korbách ocelových. Námi používaný hliník je speciálně vyroben pro užití při výrobě nástaveb na nákladní automobily. Lépe odolává vnějším vlivům jak povětrnostním, tak chemickému působení různých látek a komodit. Tím se prodlužuje životnost korby a snižují se nároky na její údržbu.

Výměnné nástavby jiných výrobců

Rovněž jsme při vývoji spolupracovali s výrobci rozmetadel a cisteren, aby v případě potřeby mohl zákazník osadit podvozek i těmito typy výměnných nástaveb bez dalších úprav.

Závěr

Všichni zaměstnanci naší společnosti si uvědomují, že každý zákazník potřebuje pro přepravu jiné varianty provedení. Jsme připraveni navrhnout co možná nejlepší individuální řešení tak, aby vyhovělo všem požadavkům, které jsou na přepravu v daném podniku kladeny, a to s minimálními počátečními i následnými provozními náklady.

Upravený podvozek na nosič výměnných nástaveb
Upravený podvozek na nosič výměnných nástaveb
Rozmetadlo – Výrobce ZDT Nové Veselí
Rozmetadlo – Výrobce ZDT Nové Veselí
Autor: Jaromír Hykel
Foto: Archiv firmy Porgest a.s.

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek