Z výroby vycházejí dvě verze šasi, na které lze podle potřeby namontovat sklápěčku, skříňovou nástavbu, nebo třeba cisternu pro zalévání zeleně. Celková délka činí 3 165 mm u kratší verze a 3 665 mm u verze dlouhé. Rozchod předních i zadních kol (1 031 mm) a výška (1 895 mm) jsou pro obě verze totožné. Provozní hmotnost vozidla spolu s maximální hmotností nákladu závisí na hmotnosti baterií a je uvedena v tabulce.
Konstrukce
Základem jsou bezesporu robustní rámová konstrukce a velkorysá platforma řidiče, které předurčují vlastnosti celého vozidla. Díky automatické výrobě, využití kvalitních materiálů a protikorozní finální úpravě dosahuje konstrukce E-Workeru dobré stability a životnosti i v intenzivním nebo náročném provozu.
Kabina řidiče
Na první pohled zaujme určitě výhled. Díky velkým proskleným plochám a výše položeným sedadlům řidiče a spolujezdce má posádka vždy přehled o tom, co se děje v bezprostřední blízkosti kolem vozidla, což je při předpokladu práce ve stísněných podmínkách nebo mezi lidmi neocenitelná vlastnost přispívající k bezpečnosti.
Teprve při bližším průzkumu zjistíme, že se jedná o elektromobil. Ten prozrazuje absence spojkového pedálu, bezpečnostní STOP tlačítko na okamžité vypnutí všech systémů, a především vpravo od volantu umístěná malá páčka sloužící k volbě směru jízdy.
Sedadla řidiče a spolujezdce disponují příjemnou opěrkou zad a i při jízdě přes výmoly poskytují posádce dostatek pohodlí, což nás při testovací jízdě mile překvapilo. Vlastní rozmístění ovládacích prvků a pedálů nedělalo při řízení problémy ani mně (185 cm) ani kolegyni (160 cm).
Pohon vozidla
Asynchronní elektromotor o výkonu 10 kW s redukcí diferenciálů 1:15 dovoluje vozidlu v „režimu zajíc” dosáhnout rychlosti 40 km/h. Pro náročnější terén lze využít pomalejší „režim želva” dosahující maximální rychlosti cca 25 km/h. Maximální výkon je po sešlápnutí plynového pedálu dostupný prakticky v celém spektru otáček, což je typické pro všechny elektromobily, a umožňuje to řidiči svižné starty i s takto „málo výkonným” motorem. S vyšší rychlostí samozřejmě rychlost akcelerace klesá.
Motor je zásobován trakčními olověnými bateriemi skládajícími se z 36 sériově uspořádaných 2V modulů. V závislosti na zvolené kapacitě článků (120 Ah, 160 Ah, 240 Ah) poskytuje úložiště 8,6 kWh, 11,5 kWh nebo 17,3 kWh energie. Dojezd výrobce udává dle verze na úrovni 60, 80 a 100 km. U 11,5 kWh verze, kterou jsme testovali, odpovídá skutečný dojezd udávaným parametrům. Články jsou samostatně dostupné, což hodnotíme pozitivně. Při případném selhání článku tak nebude nutné draze měnit celý blok baterií. Další výhodou je snadná kontrola hladiny elektrolytu v bateriích a jeho centrální dolévání, které značně zrychluje údržbu.
Provoz vozidla
Pro vlastní provoz jsou klíčové právě použité baterie resp. jejich technické vlastnosti. U trakčních olověných baterií se při správném zacházení dosáhne minimálně 1000 nabíjecích cyklů. Je nutné ale počítat s tím, že při častém úplném vybití nebo rychlém nabíjení jejich životnost klesá. Proto bychom měli počítat se zhruba 30% rezervou a baterie po práci vždy plně nabít. Nejsilnější baterie (17,3 kWh) lze nabíjet rychleji, za jednu hodinu do nich v optimálním nabíjecím režimu dostaneme energii pro ujetí cca 10 km. Za 10 hodin budou z prázdného stavu zcela nabity. Nejslabší baterie (8,6 kWh) se budou ze stavu úplného vybití nabíjet též zhruba 10 hodin, přičemž za 1 hodinu je doplníme o energii na ujetí 5 km.
Při vybíjení je to s optimálními podmínkami podobné. Silnější verze snese bez negativních efektů vyšší vybíjecí proudy, takže déle vydrží i při vyšším zatížení při jízdě. Z tohoto důvodu bychom doporučovali pořízení 11,5kWh nebo i 17,3kWh verze ve všech případech, kdy budeme chtít s vozidlem jezdit maximální rychlostí nebo najedeme více než 30 km/den. Pro provoz v halách a na menších prostranství postačí nejslabší 8,6kWh verze. Obzvláště, pokud ji budeme dobíjet i v průběhu dne.
Ekonomika provozu
Při „tankování” elektřiny v nízkém tarifu, kdy jednu kWh pořídíme za zhruba 1,6 Kč, vychází při 80% účinnosti nabíjení a vybíjení baterií (20 % se při nabití dohromady s vybitím ztratí) přepočtené náklady na necelých 0,3 Kč/km. To je v porovnání s palivy do spalovacích motorů úžasná hodnota! K tomu je navíc nutné přičíst nižší náklady na servis, osvobození od silniční daně a levnější povinné a havarijní pojištění. Vlastní provoz tak oproti naftě vyjde na každý kilometr o nějakých 2–3 Kč levněji!
Při 1000 nabíjecích cyklech tak s nejsilnější baterií při průměrném DOD 60 % (DOD = Depth-of-Discharge a znamená hloubku nabíjecího cyklu) najedeme celkem 60 000 km, při kterých ušetříme minimálně 120 000 Kč. Nové olověné baterie o stejné kapacitě pořídíme v dnešních cenách za méně než 80 000 Kč. Po výměně baterií tedy budou náklady vycházet stále příznivě.
S výměnou dosloužilých baterií se samozřejmě otevře cesta k modernizaci vozidla. Již nyní existují výkonnější, ale dražší baterie, jejichž cena bude s rozvojem elektromobilů klesat. Lze tedy očekávat, že u v budoucnu modernizovaném náklaďáčku dosáhneme za rozumnou cenu delšího dojezdu a značně snížíme dobu nutnou pro dobití baterií. Tím zvýšíme jeho hodnotu, která bude na podobné úrovni jako nyní. Oproti tomu cena starých naftových vozů s časem jen klesá.
Nevěříte? Pojďte si náklaďáček vyzkoušet
Vozidlo si lze po přechozí domluvě vyzkoušet u českého distributora, společnosti EUROGREEN CZ s.r.o., nebo si jej nechat dovézt kamkoliv po České republice.