Nejprve odbočím do historie. Každý, kdo někdy sekal s kosou totiž ví, že i když bude sebekvalitnější, nebude se s ní sekat dobře, bude-li tupá. Za dobu jejího používání, datující se v Evropě od mladší doby železné, se za desítky století jasně prokázal přínos pravidelného broušení. Jen pro představu uvedu, že v knize The Scythe Book [1] se uvádí 15minutový interval broušení a 12hodinový interval pro klepání. Zkušenosti některých současných ženců hovoří dokonce o 5 až 10 minutách resp. 4 hodinách. Mimo to, správně nabrousit kosu je opravdový kumšt a po pochopení a dotažení všech detailů lze třeba i zdvojnásobit průměrný výkon oproti kose „pouze nabroušené”.
Ve světě strojů, kde lidskou sílu nahradily motory, není tupý nůž tak nápadný. Zatímco žnec při sekání kosou každý watt navíc okamžitě pozná – ať již na produktivitě práce nebo fyzické námaze, u stroje s noži se přidá plyn a kromě vyšší spotřeby se prakticky nic neděje. Není tedy divu, že v případě manuálního broušení nožů u senážních vozů se spíše udržuje stav, kdy nože ještě jakž takž řežou než stav, kdy řežou výborně. Není se čemu divit, vždyť demontáž nožů, jejich odborné nabroušení a opětovná montáž není záležitostí pár minut. Broušení v dílně, kdy musejí být nože z vozu demontovány, tedy obvykle probíhá jedenkrát denně, po pracovní směně. To znamená navíc až 15 % zbytečně vynaložené energie a v přímé úměře s tím i nárůsty spotřeby nafty.
Systém autocut pro plně automatické broušení
Není divu, že automatické ostření nožů, které známe například ze samojízdných řezaček, nyní nalezneme také u senážních návěsů. Průkopníkem je výrobce prémiové zemědělské techniky, rakouská firma Pöttinger, který již v roce 2009 představil systém broušení na řadách vozů Jumbo.
Vlastní jednoduché ovládání probíhá pomocí speciálního ovladače. Po nastavení pracovních parametrů, tj. počet nožů, požadovaný přítlak kotouče a počet cyklů, se brousicí kotouč automaticky pohybuje od jednoho nože ke druhému a ostří ho. Přitom zachovává vůči nožům jednotný optimální úhel a stálý přítlak zaručující maximální kvalitu ostření. Nože zůstávají rovnoměrně nabroušené a zbytečně se nezahřívají, což příznivě přispívá také k jejich životnosti. V porovnání s manuálním broušením jsou naostřeny kvalitněji, minimálně v těch případech, kdy neostří profesionální nožíř.
O pohyb brusného kotouče se stará dvojice hydromotorů a několik čidel hlídajících správnou polohu. Třetí hydromotor otáčí kotoučem. U vozů Jumbo se sadou 45 nožů zabere jeden průjezd brusného kotouče zhruba 4 minuty, kvůli menšímu zahřívání nožů a lepšímu nabroušení je však ideální opakovat průjezd dvakrát až třikrát po sobě s menším přítlakem. Při broušení 3× denně a 2 průjezdy dojde k prostojům cca 30 minut. Pokud bychom však brousili častěji, např. každé 1,5–2 hodiny, bude stačit jeden průjezd, nože budou v průměru více ostré a i celkové prostoje na jejich broušení zůstanou ± stejné. Že je to příliš časté broušení? Ale kdepak. Vzpomeňte si na příklad s kosou.
Autocutem lze brousit kdekoliv, kvůli bezpečnosti by ale pod vozem měl být pevný podklad bez většího množství suchého materiálu. Jisker sice není mnoho a konstrukčně je omezeno jejich odlétávání na zem, nicméně i tak je potřeba dbát na bezpečnost.
Samotný brusný kotouč je speciálně vyvinut přímo pro brusky autocut a může garantovat desítky cyklů broušení. To u zmíněného Jumba pro představu znamená zhruba 400 fůr. Výměna kotouče za nový zabere zhruba 10 minut a k jejímu provedení nejsou potřeba žádné speciální nástroje. Po posunutí brousicího zařízení do krajní polohy, kde je k němu lepší přístup, si vystačíme s dvojicí běžných plochých klíčů.
Oblíbená výbava zůstává
Při integraci systému autocut byl zachován jak výklopný systém výměny nožů easy move, umožňující pomocí jediného tlačítka celý nosník nožů snadno vykývnout a následně pohodlně vyklopit do strany, tak i systém centrálního odjištění nožů. Nože tedy lze uvolnit pomocí tlačítka automaticky bez použití jakýchkoliv nástrojů.
Pozitivní reference
Spokojení zákazníci pozorují jak kvalitnější řezanku, tak i nižší náklady na sklizeň. Pro mnoho zemědělců je nyní systém automatického broušení nožů na senážním návěsu důležitým kritériem pro nákupní rozhodování. „Jednu z největších výhod spatřuji v automatické brusce nožů AUTOCUT. Mohu ji doporučit každému. Bez brusky vůz rozhodně nekupovat! Nevýhodou je, že nám zatím chybí ještě jeden takový vůz. S jejich výkony bychom potom měli kompletně vyřešenou celou senážní linku,” říká agronom Ing. Jiří Kůrka ze společnosti ZEMPO-VOS a.s. Podobného názoru byl také pan Graham Rae ze Skotska, majitel jubilejního 10 000. vozu Torro, který si pro přívěs přijel osobně do Grieskirchenu v Rakousku. „Autocut je v současnosti nezbytná součást senážního vozu, což je důvod, proč jsme se rozhodli ve prospěch Pöttingeru.”
Vozy Pöttinger vybavené systémem autocut
Od letošní Agritechniky je systém autocut k dispozici na modelových řadách Jumbo (pro traktory od 160 do 450 koní), Jumbo Combiline (opět 160 až 450 koní) a Torro Combiline (160 až 300 koní). Kromě senážního vozu si lze tedy vybrat i z vozů víceúčelových.
Pro více informací k nabízenému sortimentu navštivte webové stránky www.poettinger.cz.
Literatura:
[1] David Tresemer and Peter Vido: The Scythe Book (Kniha o kose)