Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Když senážní vůz, tak jedině s automatickým broušením nožů

Zveřejněno: 11. 7. 2016

Čistě nařezané krmivo, vysoká produktivita práce a nízká spotřeba pohonných hmot mají u senážních vozů jedno společné. A to ostré a pravidelně broušené nože. Jelikož ruční broušení je zdlouhavé, ne vždy jsou v praxi řezací nože dostatečně ostré. Řešením jsou senážní vozy Pöttinger s plně automatickým zařízením na broušení nožů.

Víceúčelový senážní vůz Jumbo Combiline je určen pro traktory s výkonem od 160 do 450 koní

Nejprve odbočím do historie. Každý, kdo někdy sekal s kosou totiž ví, že i když bude sebekvalitnější, nebude se s ní sekat dobře, bude-li tupá. Za dobu jejího používání, datující se v Evropě od mladší doby železné, se za desítky století jasně prokázal přínos pravidelného broušení. Jen pro představu uvedu, že v knize The Scythe Book [1] se uvádí 15minutový interval broušení a 12hodinový interval pro klepání. Zkušenosti některých současných ženců hovoří dokonce o 5 až 10 minutách resp. 4 hodinách. Mimo to, správně nabrousit kosu je opravdový kumšt a po pochopení a dotažení všech detailů lze třeba i zdvojnásobit průměrný výkon oproti kose „pouze nabroušené”.

Víceúčelový senážní vůz Torro Combiline vybavený automatickou bruskou
Víceúčelový senážní vůz Torro Combiline vybavený automatickou bruskou

Ve světě strojů, kde lidskou sílu nahradily motory, není tupý nůž tak nápadný. Zatímco žnec při sekání kosou každý watt navíc okamžitě pozná – ať již na produktivitě práce nebo fyzické námaze, u stroje s noži se přidá plyn a kromě vyšší spotřeby se prakticky nic neděje. Není tedy divu, že v případě manuálního broušení nožů u senážních vozů se spíše udržuje stav, kdy nože ještě jakž takž řežou než stav, kdy řežou výborně. Není se čemu divit, vždyť demontáž nožů, jejich odborné nabroušení a opětovná montáž není záležitostí pár minut. Broušení v dílně, kdy musejí být nože z vozu demontovány, tedy obvykle probíhá jedenkrát denně, po pracovní směně. To znamená navíc až 15 % zbytečně vynaložené energie a v přímé úměře s tím i nárůsty spotřeby nafty.

Detailní pohled na sběrací a vkládací ústrojí doplněné o řezací ústrojí s automatickou bruskou
Detailní pohled na sběrací a vkládací ústrojí doplněné o řezací ústrojí s automatickou bruskou

Systém autocut pro plně automatické broušení

Není divu, že automatické ostření nožů, které známe například ze samojízdných řezaček, nyní nalezneme také u senážních návěsů. Průkopníkem je výrobce prémiové zemědělské techniky, rakouská firma Pöttinger, který již v roce 2009 představil systém broušení na řadách vozů Jumbo.

Vlastní jednoduché ovládání probíhá pomocí speciálního ovladače. Po nastavení pracovních parametrů, tj. počet nožů, požadovaný přítlak kotouče a počet cyklů, se brousicí kotouč automaticky pohybuje od jednoho nože ke druhému a ostří ho. Přitom zachovává vůči nožům jednotný optimální úhel a stálý přítlak zaručující maximální kvalitu ostření. Nože zůstávají rovnoměrně nabroušené a zbytečně se nezahřívají, což příznivě přispívá také k jejich životnosti. V porovnání s manuálním broušením jsou naostřeny kvalitněji, minimálně v těch případech, kdy neostří profesionální nožíř.

Detailní pohled na brusný kotouč
Detailní pohled na brusný kotouč

O pohyb brusného kotouče se stará dvojice hydromotorů a několik čidel hlídajících správnou polohu. Třetí hydromotor otáčí kotoučem. U vozů Jumbo se sadou 45 nožů zabere jeden průjezd brusného kotouče zhruba 4 minuty, kvůli menšímu zahřívání nožů a lepšímu nabroušení je však ideální opakovat průjezd dvakrát až třikrát po sobě s menším přítlakem. Při broušení 3× denně a 2 průjezdy dojde k prostojům cca 30 minut. Pokud bychom však brousili častěji, např. každé 1,5–2 hodiny, bude stačit jeden průjezd, nože budou v průměru více ostré a i celkové prostoje na jejich broušení zůstanou ± stejné. Že je to příliš časté broušení? Ale kdepak. Vzpomeňte si na příklad s kosou.

Autocutem lze brousit kdekoliv, kvůli bezpečnosti by ale pod vozem měl být pevný podklad bez většího množství suchého materiálu. Jisker sice není mnoho a konstrukčně je omezeno jejich odlétávání na zem, nicméně i tak je potřeba dbát na bezpečnost.

Samotný brusný kotouč je speciálně vyvinut přímo pro brusky autocut a může garantovat desítky cyklů broušení. To u zmíněného Jumba pro představu znamená zhruba 400 fůr. Výměna kotouče za nový zabere zhruba 10 minut a k jejímu provedení nejsou potřeba žádné speciální nástroje. Po posunutí brousicího zařízení do krajní polohy, kde je k němu lepší přístup, si vystačíme s dvojicí běžných plochých klíčů.

Systém autocut při demonstraci na veletrhu TechAGRO
Systém autocut při demonstraci na veletrhu TechAGRO

Oblíbená výbava zůstává

Při integraci systému autocut byl zachován jak výklopný systém výměny nožů easy move, umožňující pomocí jediného tlačítka celý nosník nožů snadno vykývnout a následně pohodlně vyklopit do strany, tak i systém centrálního odjištění nožů. Nože tedy lze uvolnit pomocí tlačítka automaticky bez použití jakýchkoliv nástrojů.

Pozitivní reference

Spokojení zákazníci pozorují jak kvalitnější řezanku, tak i nižší náklady na sklizeň. Pro mnoho zemědělců je nyní systém automatického broušení nožů na senážním návěsu důležitým kritériem pro nákupní rozhodování. „Jednu z největších výhod spatřuji v automatické brusce nožů AUTOCUT. Mohu ji doporučit každému. Bez brusky vůz rozhodně nekupovat! Nevýhodou je, že nám zatím chybí ještě jeden takový vůz. S jejich výkony bychom potom měli kompletně vyřešenou celou senážní linku,” říká agronom Ing. Jiří Kůrka ze společnosti ZEMPO-VOS a.s. Podobného názoru byl také pan Graham Rae ze Skotska, majitel jubilejního 10 000. vozu Torro, který si pro přívěs přijel osobně do Grieskirchenu v Rakousku. „Autocut je v současnosti nezbytná součást senážního vozu, což je důvod, proč jsme se rozhodli ve prospěch Pöttingeru.

Díky výklopnému systému easy-move a centrálnímu odjištění nožů zůstává výměna nože snadná a rychlá
Díky výklopnému systému easy-move a centrálnímu odjištění nožů zůstává výměna nože snadná a rychlá

Vozy Pöttinger vybavené systémem autocut

Od letošní Agritechniky je systém autocut k dispozici na modelových řadách Jumbo (pro traktory od 160 do 450 koní), Jumbo Combiline (opět 160 až 450 koní) a Torro Combiline (160 až 300 koní). Kromě senážního vozu si lze tedy vybrat i z vozů víceúčelových.

Pro více informací k nabízenému sortimentu navštivte webové stránky www.poettinger.cz.

Literatura:

[1] David Tresemer and Peter Vido: The Scythe Book (Kniha o kose)

Autor: Jiří Hejhálek ml.
Foto: Archiv Pöttinger, Věra Machková

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek