Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

BPW nejsou pouze nápravy a podvozkové agregáty

Zveřejněno: 16. 9. 2014

Firma BPW Bergische Achsen KG je vedoucí evropský výrobce náprav a podvozkových agregátů pro návěsy a přívěsy. Společnost produkuje především těžké nápravy (s nosností více než 5,5 tun) pro přípojná vozidla a jejich celková produkce se v loňském roce přehoupla přes 436 tisíc kusů. Speciální nápravy pro zemědělské vozy, pro karavany a lehké přívěsy a pro pracovní stroje jsou nedílnou součástí sortimentu.

Agregát BPW s GFK-Vzduchojemy

Firma řízená z městečka Wiehl v Německu dosáhla v roce 2013 konsolidovaného obratu přes 1 miliardu Euro. Firma zaměstnává ve třech závodech v Německu na 2 000 lidí, celosvětově pak přes 5 000.

Kvalita, spolehlivost a hospodárnost jsou hodnoty, které obzvláště v dnešní době získávají na významu. Vysoce kvalitní produkty jsou pro BPW zárukou úspěchu, který ale bez potřebného zázemí rychle vymizí. I proto nabízíme našim zákazníkům souběžně s širokou paletou produktů řadu doplňkových služeb, ať už jde o školení pro výrobce (opravny), uživatele, kvalitní síť partnerů po celém světě i poradenství v oblasti konstrukce, schvalování atd.

24 hodin denně, 365 dní v roce na dosah

Význam kvalitní servisní sítě se prokáže nejčastěji až v případě náhlé poruchy. BPW disponuje celosvětově sítí více než 3 200 servisních partnerů. Dodávky běžných náhradních dílů do 24 hodin jsou samozřejmostí. Pravidelná technická školení udržují vysokou kvalitu servisu napříč Evropou.

Firma BPW provádí brzdové i jízdní zkoušky nejen v terénu, ale i na speciálních zkušebních zařízeních. Vlastní výzkumné centrum o rozloze 3 000 m2 provádí zátěžové i jiné testy na veškeré komponenty firmou dodávané i nakupované.

Všechny naše nápravy a pérování procházejí kataforetickou povrchovou úpravou KTL1), nevyžadují tedy další nástřik a jsou dokonale chráněny proti korozi.

Řiditelná náprava

Na významu v dnešní době získává použití řiditelné nápravy. Její nasazení šetří nejen peněženky majitelů (prokazatelně snížená spotřeba paliva, menší opotřebení pneumatik), ale i zlepšuje manévrovatelnost a šetří povrch ať už vozovky nebo pole. Řiditelná náprava firmy BPW těží z dlouholetých zkušeností firmy ve vývoji. Je vybavena párem speciálních přítlačných podložek, které zajišťují stabilizaci nápravy až do rychlosti nad 40 km/h. Toto řešení je firmou BPW patentované. V současnosti dodáváme univerzální řiditelnou nápravu, kterou lze použít jako samořiditelnou i pro nucené řízení. Zákazník tak může rozhodnout o typu řízení až v průběhu konstrukce vozidla a pouze namontovat příslušné tlumiče řízení.

Důležité pro zákazníky je, že všechny opotřebitelné díly náprav jsou v ČR skladem a je možné je dodat zákazníkovi do 24 hodin.

Nápravy budoucnosti

Firma pilně pracuje na vývoji nápravy a pérování, kde ocel nahradí kompozit vyztužený skleněnými vlákny, který se označuje zkratkou GFK (z německého Glasfaserverstärkter Kunststoff Fiberglass). Pomocí těchto, v oblasti nových materiálů, dojde k razantnímu snížení hmotnosti celého nápravového agregátu. Dnes váží konvenční nápravové agregáty nejméně 400 kg. Váha GFK-agregátu BPW ECO Vision leží na hranici 320 kg. To představuje úsporu hmotnosti 20 %.

Tento skok je možný právě díky použití speciálního kompozitního materiálu GFK. Tento materiál z polyesterpryskyřice a skleněných vláken vykazuje na základě svých specifických vlastností ještě vyšší pevnost než ocel. K tomu materiál vykazuje i vyšší odolnosti proti korozi, vlivům počasí i chemickou odolnost. To jej činí extrémně robustním a dlouhověkým. Z GFK materiálu bude vyráběna nápravnice, na kterou budou osazeny váhově optimalizované kolové jednotky. Spojení s podvozkem návěsu zprostředkují standardní konzoly známé z dnešní řady náprav ECO Air Compact.

Inovace ECO Vision přináší mnoho výhod: úspora 80 kg hmotnosti na jednu nápravu, a tedy až 240 kg u tříosého podvozku pomůže zvýšit užitečné zatížení návěsu, nebo naopak ušetřit pohonné hmoty. Úspora hmotnosti má vliv i na jízdní komfort a bezpečnost jízdy. Zároveň redukuje namáhání vozovky.

Společně s Univerzitou v Brémách vyvíjí BPW kolovou jednotku s možností zpětného získávání energie uvolňované při brzdění. Pro tento účel jsou do nábojových jednotek na nápravě zabudované generátory.

Získaná energie má v první fázi sloužit jako zdroj pro osvětlení, elektronickou a vzduchovou instalaci pérování a brzd. Nadbytečná energie se ukládá do baterií. Vedle energie nezbytné pro vlastní spotřebu návěsu dokáží generátory produkovat až 9 kilowatthodin proudu, který lze použít například pro pohon chladicích agregátů u mrazírenských návěsů. Získanou energii je možné použít také pro pohon soupravy a tím realizovat úsporu pohonných hmot ve výši 1 až 2 %, v závislosti na profilu trati a stylu jízdy. To představuje u šestimístného ročního nájezdu i nemalou úsporu nákladů.

Obě tyto studie nastavují nová měřítka úspory hmotnosti a šetrnosti k životnímu prostředí.

Systémový partner pro výrobce přívěsných vozidel

BPW nejsou pouze nápravy a podvozkové agregáty. Snahou firmy je nabídnout zákazníkům co možná kompletní portfolio výrobků pro stavbu návěsů a přívěsů.

Řadu zákazníků si našly výrobky pod značkou Hestal, tedy systémy upevnění nákladu, sloupky, bočnice, uzávěry bočnic i kompletní portálová vrata. Dále firma nabízí spojovací zařízení – oje, sklopné zadní nárazníky, hliníkové ráfky ECO Wheel a návěsové podpěrné nohy. V posledních letech věnuje BPW velkou pozornost telematice pro optimalizaci nákladů na provoz vozidel.

Novinkou letošního roku je kompletní řada osvětlení pro přípojnou techniku, ať už ve verzi standardní žárovkové nebo moderní a úsporné LED.

¹) Kataforetické lakování je vysoce hospodárný a ekologický způsob lakování patřící mezi nejmodernější technologie povrchových úprav kovových výrobků. Používá se pro ochranu především ocelových, dále pak i pozinkovaných a hliníkových součástek, a to buď k základování nebo, v poslední době stále častěji, k tzv. jednovrstvému lakování jako jediné a tím pádem i finální povrchové úpravě. U řady výrobků lze dosáhnout podstatného zvýšení užitných vlastností a životnosti a tím i konkurenceschopnosti a prodejnosti, v řadě aplikací navíc kataforéza díky vlastnostem procesu i povlaku, pro řadu jiných technologií nedosažitelných, nemá v současné době srovnatelnou konkurenci. (Ing. Vít Holoubek, Aquacomp Hard s.r.o.)

Autor: Mgr. Radek Čermák
Foto: Archiv BPW

Tématické tagy

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek