DEUTZ je první světový výrobce motorů, který v září 2017 obdržel certifikát od Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) pro emisní předpis ETAPA V (STAGE V), jenž začne platit od roku 2019. Tímto se DEUTZ stal pyšným držitelem certifikátu s číslem „0001”. S certifikací motorů EU ETAPA V dostál DEUTZ svému slibu, který dal svým zákazníkům již čtyři roky před platnosti nové normy. Navíc se ukázal i jako ekologicky orientovaný výrobce motorů.
Emisní norma EU ETAPA V
Nadcházející emisní norma EU ETAPA V je velkou výzvou pro výrobce motorů, zejména kvůli nově zavedenému limitu počtu pevných částic, protože toho lze dosáhnout pouze filtrem pevných částic (DPF). Pro spalování pevných částic-sazí shromážděných v DPF je zapotřebí inteligentní „Heat Management”. DEUTZ proto vyvinul takzvaný „Heat Mode” pro cílené zvýšení teploty výfukových plynů, což zajišťuje bezpečný provoz stroje. Provoz DPF vyžaduje hluboké know-how, protože v závislosti na tom, v jakém zařízení je motor používán, jsou zcela odlišné profily zátěže.
Společnost DEUTZ má více než deset let zkušeností s používáním technologie DPF a již ji používá ve své standardní produktové řadě TCD. Aktuální sortiment dieselových motorů DEUTZ tedy zůstává vhodnou volbou (s ohledem na velikost zařízení zákazníka) a pro zákazníka to znamená, že při změně úrovně emisí nebude potřebovat žádné úpravy.
Více síly a výkonu
DEUTZ od letošního roku spoléhá na silné řadové motory a rozšiřuje svůj výrobní program. S TCD 9.0 čtyřválcem a novým TCD 12.0 / 13.5 a 18.0 šestiválci dosáhne nyní výkonu až na 620 kW. Právě včas pro EU ETAPA V, neboť čtyři nové jednotky otevírají zcela nové možnosti pro zákazníky v rozmezí od 200 do 620 kW.
V současnosti je nejvýkonnějším řadovým motorem DEUTZ TCD 7.8 s výkonem 250 kW. Čtyři nové modely o výkonu 300 kW (TCD 9.0), 400 kW (TCD 12.0), 450 kW (TCD 13.5) a 620 kW (TCD 18.0) jsou zaměřeny zejména na těžké stavební a zemědělské stroje s vysokými nároky na spotřebu energie. Krouticí moment je až 1700/2 500/2 800 a impozantní 3 600 Nm.
Čtyři nové řadové motory pocházejí ze spolupráce uzavřené v srpnu roku 2017 s výrobcem stavebních strojů Liebherr. DEUTZ má celosvětové distribuční a servisní práva v různých aplikacích. Motory budou v každém ohledu hladce integrovány pod známým produktem DEUTZ TCD. Dokumentace k motorům je k dispozici prostřednictvím vlastní databáze SerPic společnosti DEUTZ. Zákazníci se mohou spolehnout na veškeré služby včetně dodávky náhradních dílů v obvyklé kvalitě výrobku DEUTZ.
Známé motory DEUTZ do V, TCD 12.0 V a 16.0 V, s šesti a osmi válci, jsou i nadále součástí produktového portfolia, ale vzhledem k jejich konstrukci jsou používány ve speciálních aplikacích jako např. v tahačích na letištích, kde je DEUTZ lídrem na trhu v pohonných jednotkách a motory do V představují technickou referenční hodnotu.
Elektrifikace motorů
Dieselový motor v oblasti Off-Highway ještě nadlouho nedoslouží, ale dostane podporu. V rámci své E-strategie přebírá DEUTZ specialistu na elektro firmu Torqeedo a rozjíždí tím iniciativu k elektrifikaci motorů (lodní elektromotory Torqeedo mají garantovanou životnost 6–10 let).
Hybridní a elektricky poháněné systémy jsou již zavedeny v mnoha oblastech mobility – pokud je hmota, která má být přemístěna, relativně malá a je k dispozici vhodná infrastruktura. To však často není případ v oblasti off-road. Těžké zemědělské a stavební stroje se obvykle pohybují na okraji městských oblastí nebo tam teprve vytvářejí svoji infrastrukturu. Proto je počet úspěšných řešení v této oblasti zatím stále nepatrný. Díky své strategii E-DEUTZ začíná DEUTZ v počátečním stadiu vývoj technicky vyspělých a ekonomických řešení elektrifikace.
Cílem „mírné” hybridizace kompaktního čtyřválce DEUTZ je dosažení stejného výkonu v zákaznické aplikaci odpovídající většímu spalovacímu motoru. V prvním kroku nyní DEUTZ nastavil TCD 2.9 s výkonem 55 kW plus špičkový výkon elektromotoru až do 20 kW. Tato redukce díky hybridní technologii především šetří palivo a snižuje emise CO2 – první simulace ukazují, že je možné snížit emise CO2 o deset až dvanáct procent. Zákazník tak šetří náklady na pořízení a provoz a současně zlepšuje ekologickou rovnováhu svého stroje. Nižší výkon spalovacího motoru o výkonu 55 kW má další výhodu. Vzhledem k nenaplnění mezní hodnoty 56 kW není vyžadován žádný systém SCR ani v platné etapě EU IV ani ve fázi EU V od roku 2019. To opět šetří náklady a instalační prostor. Díky lepšímu zatížení motoru dosahuje rychleji ideální provozní teplotu a vyšší teploty výfukových plynů, což kromě jiného činí provoz filtru pevných částic ještě bezpečnějším. Použití menšího motoru také poskytuje hmotnostní výhodu.